Q-Meieriene

Q tar opp kampen mot matsvinn

Del
Q-Meieriene har som mål å bidra til å halvere matsvinn på meieriprodukter innen 2020. I en landsomfattende undersøkelse gjort av Opinion i april 2017, svarer en tredjedel at de kaster melk hver eneste uke, og at de kaster minst en kvart kartong. 19 prosent oppgir at de kaster rømme ofte eller nesten alltid etter utløpsdato.
Bent Myrdahl i Q-Meieriene og Anne Marie Schrøder i Matvett
Bent Myrdahl i Q-Meieriene og Anne Marie Schrøder i Matvett

Misforstår datomerkingen

Forbrukerne er blitt mer bevisste og ønsker ikke å kaste mat, men mange misforstår datomerkingen. Derfor setter vi fokus på at "best før" bare er en kvalitetsgarantidato, og at de må sjekke om maten er bra før de ev. kaster den, sier Q-sjefen Bent Myrdahl.

Q-meieriene har allerede tatt første steg mot å nå målsettingen om halvering av melkesvinnet innen 2020. Etter påtrykk fra- og i samarbeid med Matvett og utålmodige forbrukere, er datomerkingen på melkekartongen endret slik at det nå står «Best før, men ikke dårlig etter». Med dette håper meieriprodusenten og Matvett at forbrukerne skal tenke seg om før de kaster melk kun basert på utløpsdatoen.

Ønsker en holdningsendring

Q-sjefen har stor tro på at god informasjon fra produsenter kan skape en holdningsendring rundt kasting av mat. −Halvparten av de som kaster melk gjør det fordi de tror at produktet ikke kan brukes etter at datoen er utløpt, sier Q-sjefen og mener derfor at mye matsvinn kan forhindres med en enkel setning. Samtidig presiserer han at produkter merket med «siste holdbarhetsdag» ikke skal spises etter påstemplet dato.

Anne Marie Schrøder, kommunikasjonsansvarlig i Matvett, er veldig fornøyd med innsatsen og den nye datomerkingen til Q-Meieriene, og håper at enda flere tar sansene i bruk.

−I stedet for å kun stole på "best før"-merkingen bør man lukte, se og smake, sier hun og legger til at holdbarheten på meierivarene forlenges når de oppbevares i kjøleskap som holder mellom to og fire grader.

Matvett-tips på melkekartongene

Senere i år vil Q-Meieriene trykke meierivettregler på 6 millioner melkekartonger i samarbeid med Matvett, med informasjon om hvordan man tar bedre vare på meieriproduktene. Det er nemlig ikke bare melk vi kaster ofte. Rømme, som har lang holdbarhet, går også ofte helt unødvendig i avfallet. I undersøkelsen svarer nesten halvparten at de kaster rømme jevnlig. Q planlegger nå å lansere en rømme i mindre og mer praktisk pakning til høsten. Ideen er fra et av de mange forbrukertipsene som spilles inn på nettsidene etter oppfordring fra Q-sjefen.

At 48 prosent kaster rømme jevnlig forteller oss at vi også må se på hvordan vi pakker og selger produktene våre, sier Q-sjefen som har gjort kampen mot matsvinn til en av bedriftens hovedsatsinger når det kommer til samfunnsengasjement.

Vi håper produsentenes budskap på pakningene fører til at flere forstår at «best før» ikke betyr «dårlig etter». Det viktigste du gjør er å undersøke produktet ved å stole på egne sanser. Du blir ikke syk av å smake på mat som har gått ut på "best før-dato", sier Anne Marie Schrøder i Matvett.

Kontakter

Matvett: Anne Marie Schrøder – mobil: 95 22 09 95 epost: ams@matvett.no

Bilder

Bent Myrdahl i Q-Meieriene og Anne Marie Schrøder i Matvett
Bent Myrdahl i Q-Meieriene og Anne Marie Schrøder i Matvett
Last ned bilde
Anne Marie Schrøder,
kommunikasjonsansvarlig i Matvett
Anne Marie Schrøder, kommunikasjonsansvarlig i Matvett
Last ned bilde

Om Q-Meieriene

Q-Meieriene
Q-Meieriene
Sandbrekkveien
5224 Nesttun

+47 55 10 00 00http://www.q-meieriene.no

Q–Meieriene er et uavhengig, norsk utfordrermeieri. Selskapet har to meierier, Jæren Gårdsmeieri og Gausdalmeieriet. Q-Meieriene er et nytenkende meieri, kanskje kjent for sine smarte løsninger som gjør hverdagen enklere for folk flest. Q var først med melkekartong med skrukork og målevindu, rømmebeger med skrukork, 1,75 liter melkekartonger. Meieriet står også bak suksessene Skyr og Norges beste sjokolademelk. Hovedaksjonær er Kavli Holding AS som eies 100% av O. Kavli og Knut Kavlis Almennyttige Fond – Kavlifondet. Gjennom Kavlifondet går overskuddet fra Q-Meieriene går til forskning, kultur og humanitært arbeid.

Følg pressemeldinger fra Q-Meieriene

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Q-Meieriene

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye