Q-Meieriene tar kampen mot matsvinn
Med ny datomerking, info om matsvinn på melkekartongene og et ferskt samarbeid med bl.a Matvett og Matsentralen i Oslo, ønsker utfordrermeieriet å bidra i kampen mot matsvinn.
Hver åttende bærepose med mat kastes
- Tallene er ekstreme, sier Q-sjefen Bent Myrdahl og viser til flere rapporter og undersøkelser som Matvett har gjort kjent de siste årene.
Bare i Norge kaster vi hvert år 355 000 tonn mat til en verdi av minimum 20 milliarder kroner.
- Man får en eurekaopplevelse når man ser dette svart på hvitt. Har du med deg 8 bæreposer med mat fra butikken når du handler, kan du likegodt kaste den ene posen med en gang, sier Q-sjefen.
Benytter byrommet
Utenfor Oslo S kommer Myrdahl til å benytte byrommet til å informere om hva man kan gjøre for å bekjempe matsvinn. Med seg torsdag 22. juni har han Anne Marie Schrøder fra Matvett og Mette Nygård Havre som driver Facebooksiden Spis opp maten.
I begynnelsen av juni fikk sistnevnte tildelt Q-prisen for å ha påvirket Q-sjefen til å endre datomerkingen på melkekartongene. Der står det når «best før, men ikke dårlig etter». Dette følger nå Q opp med en sommerkartong med melkevettregler fra Matvett, som skal påvirke folk til å se bort fra datoen og heller se, lukte og smake for å avgjøre om melken er drikkelig eller ikke.
Er den ikke drikkelig, får man også vite hvordan man f.eks kan benytte melken i matlagingen.
-Det er veldig bra at Q-meieriene velger å bruke melkekartongen til å bevisstgjøre forbrukerne om å bruke sansene på "best før"-merket mat, Sier Anne Marie Schrøder i Matvett. -Utgått på dato er en av hovedårsakene til matsvinn i hele verdikjeden, og derfor er det så viktig å sette fokus på dette på så mange flater som mulig.
Bent Myrdahl, Q-sjefen, og Anne Marie Schrøder i Matvett.no
Folkebevegelse
Mette Nygård Havre synes det er fint å være med Q-Meieriene på arrangementet i Oslo der matsvinn står på agendaen.
- Det er strålende at de i samarbeid med Matvett bruker flatene på sommerkartongen til å gi kundene gode tips til restemat. Dette bør andre produsenter følge etter, sier den engasjerte matsvinnforkjemperen.
- At Q-Meieriene hører på oss forbrukere og tar matsvinn på alvor engasjerer oss videre i kampen. Endret datomerking er et skritt i retning av at meierikundene bedre forstår at melken kan brukes både før og etter dato, sier hun.
Gjennom sin egen folkebevegelse ser hun et stort engasjement for reduksjon av matsvinn i hele Norge.
- Jeg ser også et informasjonsbehov og en vilje til endring når folk skjønner at de må bruke sansene og ikke bry seg så mye om datomerking, sier Nygård Havre.
Et betydelig samfunnsansvar
- Vi som næring har et stort ansvar å ta. Både i produksjonen og i å tilby smartere løsninger for forbrukerne. Mange oppgir at de kaster melk, yoghurt og rømme hver eneste uke, så vi kan definitivt bli flinkere til å lære vekk den kunnskapen vi har om produktene, sier han.
Derfor har han og kollegaene bestemt seg for å ta kampen mot matsvinn enda et steg videre. Sommeren er en tid der mange kaster mat.
- Vi ønsker å sette fokus på det og starter det hele utenfor Oslo S. Her kan også alle som går forbi få produkter, lære mer om matsvinn, teste smak- og luktesansen og gi sin støtte til kampen mot matsvinn, sier Q-sjefen.
Selv om statistikken er dyster, tyder mye på at vi er på rett vei i Norge. Matsvinnet er redusert med 12 % de siste årene. Q-sjefen er likevel ikke fornøyd med tallene og ønsker å bidra til en enda større nedgang i årene som kommer.
Kontakter
Bent MyrdahlQ-sjefen
Tel:90174573bent.myrdahl@kavli.noBilder
Lenker
Om Q-Meieriene
Q–Meieriene er et uavhengig, norsk utfordrermeieri. Selskapet har to meierier, Jæren Gårdsmeieri og Gausdalmeieriet. Q-Meieriene er et nytenkende meieri, kanskje kjent for sine smarte løsninger som gjør hverdagen enklere for folk flest. Q var først med melkekartong med skrukork og målevindu, rømmebeger med skrukork, 1,75 liter melkekartonger. Meieriet står også bak suksessene Skyr og Norges beste sjokolademelk. Hovedaksjonær er Kavli Holding AS som eies 100% av O. Kavli og Knut Kavlis Almennyttige Fond – Kavlifondet. Gjennom Kavlifondet går overskuddet fra Q-Meieriene går til forskning, kultur og humanitært arbeid.
Følg pressemeldinger fra Q-Meieriene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Q-Meieriene
Sørumsand skole vant Q Matredderpris17.4.2024 07:45:16 CEST | Pressemelding
Sørumsand skole har en egen matreddergruppe. Resultatet av dette har bidratt til å redde over 350 kilo mat, gitt dem Q Matredderpris og besøk av NRK Supernytt.
Qudos til gode formål: Ber om tips til ideelle organisasjoner8.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
Hele overskuddet fra Q-Meieriene gis til gode formål. Nå inviterer Q hele Norge til å nominere gode kandidater for tildeling av midler.
Norges største påskejakt på kartong er i gang10.3.2024 23:32:55 CET | Pressemelding
– Vi forventer at over 100 000 nordmenn vil engasjere seg i påskejakten i år, sier Pål Rasmussen, melkesjef for Q-Meieriene. Flere tusen har allerede startet.
Mer krønsj gav gevinst18.2.2024 17:08:14 CET | Pressemelding
Mange sverger til yoghurt med müsli for å få en god morgen eller mettende mellommåltid. Regine ville ha mer krønsj i sin. Nå har hun fått det og 10 000 blanke kroner.
Lilla lansering for melkeinnovasjon12.2.2024 20:30:26 CET | Pressemelding
Det lilla lyset som skinte opp Q-Meieriene i Gausdal levnet ingen tvil - nå kommer lilla-melken!
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom