Q-Meieriene

Q-Meieriene målsetter seg å være klimapositiv i 2030 - nå ryker målevinduet

Del
Q-Meieriene setter som mål å bli klimapositiv innen 2030. I år fjerner Q-Meieriene 300 tonn plast fra sine produkter. Det første som ryker er målevinduet på Q-melken.

-          Ambisjonen vår er at jo mer du drikker eller spiser av Q-Meierienes produkter, desto bedre skal klodens klima bli, sier administrerende direktør i Q-Meieriene Bent Myrdahl. Vi er fullstendig klar over at en liten aktør som oss alene ikke løser klimakrisen, men vi tenker at «alle monner drar» og ved å åpent dele vår klimareise, håper vi også å inspirerer andre, sier Q-sjefen.

Q-sjefen forteller at totalt estimert klimaavtrykk i verdikjeden fra Q-bonden og frem til forbruker er 161 891 tonn CO2 ekvivalenter. Et klimaavtrykk som ligger omtrent på gjennomsnittet av meierier med et sortiment som det Q-Meieriene har. Det lille utfordrermeieriet er i full gang med å redusere klimaavtrykket effektivt i hele verdikjeden.

-          Vi har etablert et startpunkt og nå jobber vi systematisk med tiltak fra melkeprodusent og frem til forbruker. For oss handler det om å være åpen og ærlig på hvor vi står og hvilken plan vi har for å bli klimapostiv i 2030.

Han fortsetter.

-          Alle våre fremtidige valg, også innovasjoner, skal bidra til å redusere vårt klimaavtrykk. At vi nå fjerner målevinduet på over 70 millioner melkekartonger er startskuddet for mange, mange klimaforbedringer som vi skal gjøre i vår verdikjede det neste tiåret.   

 

Klima vinner over vindu
Siden 2008 har Q sin 1-liters melkekartong hatt et praktisk målevindu som har blitt en velkjent signatur for Q-melken. Mens enkelte elsker målevinduet, ønsker andre at det fjernes for å kunne gjør emballasjen så miljøvennlig som mulig.

-          Forbrukerne krever at vi gjør alt vi kan for å kutte utslipp. Samtidig vet vi at mange synes målevinduet er genialt og bruker det aktivt i hverdagen. Det er en balansekunst der vi må veie ulike hensyn opp mot hverandre, sier Myrdahl. For å gjøre de rette klimavalgene, må vi faktisk være litt modig, sier Q-sjefen.

Q-Meieriene har markert seg som et utfordrerselskap som alltid leter etter bedre måter å gjøre ting på. I sitt månedlige nettmøte i oktober 2019 spurte Q-sjefen forbrukerne rett ut: Hvordan ser den ultimate emballasjen ut og hva er den laget av?

-          Forbrukerne gav tydelig tilbakemelding om at klima vinner over vindu. Et lite målevindu på kartongen kan virke beskjedent, men totalt betyr det at 18 tonn plast kan fjernes.

Samtidig erstatter Q-Meieriene alle sine eksisterende melkekartonger med kartonger som er laget av plantebaserte og fornybare materialer.

-          Vi går steg for steg gjennom alle våre produkter for å erstatte emballasje som ikke er gjenvinnbar. Å introdusere 100 % fornybar melkekartong og kork, er et viktig løft for vår reise mot å bli klimapositiv i 2030.

En langsiktig klimareise
Q-Meierienes klimareise startet allerede i 2003 da de var først ute med å lansere skrukork på melkekartongene. Et tiltak som har vært viktig for å sikre god holdbarhet på melken. Deretter introduserte de målevinduet som et grep for å redusere melkesvinnet.

Da Q-Meieriene banet vei for tilleggsmerkingen på melk til «Best før, men ikke dårlig etter» fulgte flere bedrifter etter. Målet var at flere skulle ta i bruk sansene og «se, lukte og smake» før de kastet melken.

-          Det vi har gjort frem til nå er bare begynnelsen. Vi skal fortsette å kjempe hver dag for å gi forbrukerne bedre og smartere løsninger. Sammen med forbrukeren skal vi utvikle enda flere klimapositive produkter, som fortsatt vinner smakstester og holder høyeste kvalitet, sier styreleder i Q-Meieriene Kristine Aasheim.  Vi skal begeistre forbrukerne, sier hun.

Et eksempel på at vi mener alvor med vår klimareise er at vi i februar lanserer sitt første plantebaserte produkt «Q Planti». Et kokosbasert produkt i yoghurthylla, som ifølge Aasheim smaker like godt som meieriorginalen. I lokket på den nye forbrukerdrevne innovasjonen finner man en treskje som gir lavere C02-utslipp enn plastskje.

-          I den store sammenheng er Q liten. Vårt viktigste bidrag i klimakampen er kanskje ikke mengden utslipp vi skal kutte, men å gå foran som et godt eksempel og være en inspirator. Handling og gjennomføring av små og større endringer må til for å bli klimapositiv, avslutter Aasheim.  

Kontakter

Adm direktør Bent Myrdahl
90 17 45 73

Bilder

Om Q-Meieriene

Q-Meieriene
Q-Meieriene
Sandbrekkveien
5224 Nesttun

+47 55 10 00 00http://www.q-meieriene.no

Q–Meieriene er et uavhengig, norsk utfordrermeieri. Selskapet har to meierier, Jæren Gårdsmeieri og Gausdalmeieriet. Q-Meieriene er et nytenkende meieri, kanskje kjent for sine smarte løsninger som gjør hverdagen enklere for folk flest. Q var først med melkekartong med skrukork og målevindu, rømmebeger med skrukork, 1,75 liter melkekartonger. Meieriet står også bak suksessene Skyr og Norges beste sjokolademelk. Hovedaksjonær er Kavli Holding AS som eies 100% av O. Kavli og Knut Kavlis Almennyttige Fond – Kavlifondet. Gjennom Kavlifondet går overskuddet fra Q-Meieriene går til forskning, kultur og humanitært arbeid.

Følg pressemeldinger fra Q-Meieriene

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Q-Meieriene

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye