Q-Meieriene fortsetter veksten i et krevende marked – Innovasjonstakten i bransjen må opp, sier Q-sjefen.

Selskapet fikk et driftsresultat på 138 millioner kroner i 2019, 27 millioner opp fra 2018. Omsetningen i selskapet økte med 31 millioner kroner fra 2018 til 2019, som gjør at Q-Meieriene kan skilte med en vekst på 1,7 prosent.
- Vi oppnådde ikke den veksten vi er vant med, men det er likevel brukbart i et marked som stagnerer Q-sjefen Bent Myrdahl.
Selv om forbruket av konsummelk har gått ned, har Q forbedret markedsandelen på melk fra 24,4 % til 25,6 % i 2019. Q-sjefen har et optimistisk syn på fremtiden for meieriprodukter.
- Meieriprodukter har utrolig mange bruksområder. Jeg mener at det norske markedet er underinnovert, og at vi har mye å gå på enda. Vi trenger å finne smartere og bedre måter å gjøre ting på, sier han.
Særlig har Q hatt fremgang med konseptet yoghurt på pose. I 2019 kan bestselgeren Q Frokostyoghurt vise til en omsetningsvekst på 45%.
- Vi har 15 % markedsandel innen yoghurt, og er halvveis til målet om å ta en tredjedel av markedet, sier styreleder i Q-Meieriene Kristine Aasheim.
Etter ti år i markedet har også Skyr® posisjonert seg som en reell utfordrer i en knallhard yoghurtkategori. I 2019 var Skyr® det tredje største yoghurtmerket målt i verdi.
- Hovedforklaringen på veksten vi har hatt er uten tvil fokus på innovasjon og produktutvikling, i samarbeid med forbrukerne. Den åpne dialogen gjør at vi våger å ta sjanser på å utvikle nye smaker og formater, sier Aasheim.
På lag med forbruker
De fem siste årene har omsetningen i selskapet vokst med 40 %. Ifølge Aasheim kommer 67 % av omsetningsveksten fra det de kaller for «åpne forbrukerdrevne innovasjoner».
- Før 2015 drev vi med hemmelig innovasjon og gjettet på hva folk ville ha, forteller hun.
Etter lanseringen av idébanken, «Min Q-idé», i mai 2015 ble Q-Meieriene for alvor et forbrukerdrevet meieri. Nå, 5 år senere, får de inn nye idéer til innovasjon og forbedringer hver eneste dag.
- Nyskaping kan være noe «herk», fordi det er vanskelig å treffe rett. I Q har vi faktisk laget et eget museum med produkter som har feilet. Det er viktig å tørre å snakke om det som har feilet. Skal du vinne med innovasjon, må du våge og ville, Aasheim
Rigger seg for flere forbrukerdrevne innovasjoner
Det er fortsatt mye forbrukerne vil at Q-Meieriene skal lage, men som de ikke har kapasitet til, forteller Q-sjef Bent Myrdahl.
- Nå bygger vi ut meieriet på Jæren. Et miniputtmeieri blir da litt større, og vi får mer kapasitet til å levere det Q-forbrukerne etterspør, sier Myrdahl.
Q-Meieriene årsresultat 2019 (MNOK)
|
2019 |
2018 |
Endring |
Omsetning |
1.849 |
1.819 |
1,6% |
Driftsresultat |
138 |
112 |
23,2% |
Resultat før skatt |
139 |
110 |
26,4% |
Nøkkelord
Kontakter
Bent MyrdahlQ-sjefen
Tel:90174573bent.myrdahl@kavli.noBilder

Om Q-Meieriene
I Q-Meieriene er forbruker sjefen! Sammen med forbruker skaper vi de beste smaksopplevelsene og de smarteste løsningene. Q-Meieriene eies av Kavlifondet, som deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid.
Følg pressemeldinger fra Q-Meieriene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Q-Meieriene
Sommerens enkleste miljølodd1.7.2025 09:29:26 CEST | Pressemelding
I sommer blir melkekartongen din mer enn en kilde til frisk og god melk – den blir også et lodd i returkartonglotteriet. Q-Meieriene har i samarbeid med Grønt Punkt Norge gjort det enklere enn noensinne å delta.
Ungdomsskoleelever imponerte verdensmester – med restemat!4.6.2025 12:53:46 CEST | Pressemelding
Finalen i Q Matredderdagen 2025 ble en fest for både smaksløkene og miljøengasjementet. Tre ungdomsskoleklasser fra Austevoll, Radøy og Skjevik konkurrerte om å lage den beste to-retteren basert på mat som ellers ville blitt kastet.
Nå kan du være med på å gi bort én million kroner til gode formål20.5.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Hver slurk teller: Visste du at hver gang du velger sjokolademelk, Skyr® eller rømme fra Q, så bidrar du til å få gode ting til å skje?
Melk og matte skal redde mat13.5.2025 09:33:30 CEST | Pressemelding
Q-Meieriene og Matematikksenteret går sammen om å sette fokus på matredding. Denne våren finner du matredder-matte på 12 millioner melkekartongen.
Påskemysterium fra Q: Hvor ble det av eggene?15.4.2025 12:19:32 CEST | Pressemelding
– Hallo i luken, har dere glemt eggene eller?! Slike meldinger får Q-sjefen på mobiltelefon sin i påsken. Årsaken er at flere mener at eggene i Norges største påske-quiz er for vanskelige å finne.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom