Puster Tesla i nakken

I kampen om de mest fornøyde hurtigladekundene har Tesla fått hard konkurranse av et norsk selskap som har byttet navn. Den kraftige oppgangen i fornøyde kunder vekker oppsikt.
Evinys ladesjef Odd Olaf Askeland sammen med verdens kraftigste lynlader ved Oasen kjøpesenter i Bergen.

Norske elbilister har talt. Tesla har de mest fornøyde kundene når man skal hurtiglade, men hakk i hjel følger Eviny etter å ha gjort oppsiktsvekkende klatring hos elbilistene siste året. Særlig Evinys kundeservice gjør et kraftig hopp. Det kommer frem i Norges største kundetilfredshetsundersøkelse blant ladekunder gjennomført av Epsi.

Måtte dobbeltsjekke resultatet
Selv om Tesla scorer best totalt sett, rangerer bilistene Eviny best i seks av syv underkategorier – kundeservice, enkelhet, omdømme, bærekraft, verdi for pengene og lojalitet.
- Vi har målt kundetilfredsheten blant norske forbrukere i en rekke bransjer i mange år. Det er ytterst sjelden vi ser så kraftig økning innenfor så mange områder som det Eviny gjør i år. Vi måtte gå noen ekstra runder med analysen for å få verifisert dette, sier Fredrik Høst, daglig leder for EPSI. EPSI har over 30 års erfaring med å måle kundetilfredshet med ulike varer og tjenester i Norden.

Mindre kø og enklere lading
Norge er verdens ledende elbil-nasjon med over 500.000 elbiler. Nærmere 400.000 nordmenn bruker ladeappen til Eviny. Så langt i år har Eviny fått over 100.000 nye brukere.

- Vi er utrolig ydmyke og stolte over kundenes tilbakemeldinger. Vi er glade for at de har lagt merke til mange av endringene vi har gjort. Særlig har vi jobbet for mindre kø og enklere ladeopplevelse. Ingen liker kø eller ting som ikke fungerer. Vi bygger mange ladepunkter med lynlading som gir raskere lading der folk ferdes og har andre ærend. Vi er spredt over hele Norge og er på vei til å bli godt etablert i Sverige. Vi har jobbet mye med å forbedre Bilkraft-appen vår, og vi har etablert Vipps-betaling, forteller Odd Olaf Askeland. Han leder Evinys arbeid med hurtig- og lynladere på over 200 steder i Norge. Innen de raskeste ladestasjonene, lynlading, er Eviny størst med over 170 ladestasjoner.

Byttet navn fra BKK til Eviny
Deler av det kraftige bykset kan trolig forklares med navnebytte fra BKK til Eviny.
- Et lovpålagt myndighetskrav ga oss mulighet til å bygge en helt ny merkevare. Når kundene nå lader hos Eviny forbinder de det kun med Eviny, og ikke hvilke erfaringer de tidligere har hatt med BKK. Vi har jobbet knallhardt med merkevarebygging og kjennskap til Eviny som en hurtig- og lynladeraktør det siste året. Ikke minst ved å knytte dette til evig fornybar energi som vi har drevet med i over hundre år, forteller Alexander Solberg, merkevareansvarlig i Eviny. BKK er i dag kun navn på selskapet som eier og drifter strømnettet hjem til 450.000 vestlendinger.

- Tett på kundene
Ansvarlig for målingen, Fredrik Høst, bekrefter at merkevarebyttet trolig har spilt inn.
- Eviny virker til å ha vært tett på kundene det siste året – noe som kan relateres til at de har lansert en ny merkevare. Kundene opplever at Eviny har vist stor interesse for dem, og holdt dem godt informert. Dessuten mener ladekundene at kapasiteten på Eviny-stasjonene er såpass god at elbilistene sjeldnere opplever kø enn hva tilfellet er hos øvrige ladeoperatører, sier Fredrik Høst.

Lastebillader og verdens kraftigste lader
Tesla scorer fortsatt best innen innovasjon og nytenking, mens Eviny gjør størst fremgang også her.
- Våre gode konkurrenter i Tesla jobber også med å sende folk til verdensrommet, og har gjort en fabelaktig jobb med å skape moderne elbiler som har endret hele bilindustrien. At kundene rangerer oss rett bak på innovasjon syns vi er moro. I år har vi som først i verden tatt i bruk verdens kraftigste lynlader og vi har bygget ladere som gjør det enklere for el-lastebiler, forteller Odd Olaf Askeland. Han har ikke tenkt til å hvile på laurbærene.

Vi er veldig fornøyde med resultatene, men også ydmyke for at vi må jobbe hardt for å beholde tilliten hos kundene fremover, forteller Askeland.

Lite etterspørsel etter kortterminal
De siste årene har det vært diskusjoner om behov for kortterminaler på alle ladestasjoner. Tidligere i år var Eviny først ute med Vipps på alle sine ladestasjoner landet rundt.
- Vi opplever liten etterspørsel etter kortterminal. De aller fleste bruker appen vår. Etter vi lanserte Vipps har 60.000 unike elbilister betal én eller flere ganger med Vipps hos oss, forteller ladesjef Askeland.

TIL REDAKSJONENE
Alle tall og bakgrunnsinformasjon om selve undersøkelsen finnes på Epsi sine hjemmesider. https://www.epsi-norway.org/

En av Evinys over 200 ladestasjoner i Norge.
Til høyre Evinys merkevaresjef Alexander Solberg og Odd Olaf Askeland, leder Evinys hurtig- og lynladersatsning.
Eviny var første ute i verden med verdens kraftigste lynlader. En 360kW-lader fra ABB. Den kan lynlade både lastebiler og vanlige biler.
Ladesjef Odd Olaf Askeland i Eviny.
I 2022 åpnet Feiring Bruk og Eviny en egen ladestasjon for el-lastebiler og annen tungtransport som trenger lading.