Nordax Bank

Psykologen – slik kan du kontrollere impulsshoppingen

Har du også handlet mer på nett under pandemien? Impulskjøp er faktisk vanlig for nordmenn, og litt mer enn annenhver (56 %) nordmann impulshandler på nettet minst én gang i halvåret, flere enn én av tre (36 %) har glemt hva de har klikket hjem og nesten én av fem (17 %) har minst én gang handlet på nett i alkoholpåvirket tilstand, viser en ny undersøkelse fra Novus på oppdrag fra Nordax Bank. Men det finnes gode råd for å handle smartere.
David Waskuri. Foto: Brand New Content

Det er unektelig vanskelig å la være å ta med én, to eller tre ekstra varer ved kassen, og det har en naturlig forklaring. Autorisert psykolog David Waskuri mener at det handler om psykologiske impulser som det kan være vanskeligere å kontrollere enn vi tror – men det finnes gode råd.

– Selv om det kan virke dumt, er det ikke så rart at vi gjør disse tingene, for det å kjøpe fine ting trigger det kortsiktige belønningssystemet. Ettersom vi der og da vil ha belønning som er lett tilgjengelig, blir vi eksperter på å overbevise oss selv om at dette er noe vi trenger. Vi klarer til og med å sette skylapper for alle rasjonelle argumenter som taler imot, f.eks. om vi egentlig har råd, plass eller behov for dette kjøpet, sier David Waskuri, aut. psykolog hos Sveaspykologerna.

Her er Davids psykologiske verktøy som kan gjøre deg til en smartere forbruker:

Lag en oversikt over triggere

Skriv opp hva som er trigger-situasjoner for deg, for eksempel salg. Hvis du er forberedt, kan du også håndtere suget. Ved impulser kan du minne deg selv på de negative konsekvensene: hvordan det påvirker økonomien, at gleden ved kjøpet sikkert vil avta eller at du kan komme til å angre etterpå. Er det produktet du vil ha eller kicket?

Suget avtar

Sørg for å ha en handlingsplan for når du kjenner impulsen etter å klikke på kjøp. Minn deg selv på de negative konsekvensene, og gjør noe annet – du kan gå derfra og ringe en venn for å fortelle om impulsen. Uansett hva du gjør, skal du ikke gi etter for suget, for det avtar over tid.

Planlegg shoppingen

Skriv opp hva du faktisk skal handle neste måned – la det styre deg i stedet for impulsene. Kjøp bare det du har planlagt. Hvis du får en impuls, skal du vente i et par dager for å se om du fortsatt har lyst til å handle den tingen. Dermed vil du kunne skille hva du faktisk trenger og hva som bare var en ren impulshandling. Planlegging er motsatsen til impulser. Impulser oppstår ut fra følelsene våre, men når det gjelder egen økonomi er det lurt å la den rasjonelle siden styre, og det bidrar planlegging til.

Lag et budsjett

Lag et budsjett for hvor mye du egentlig har råd til å handle for per måned. Det er en annen måte å la den rasjonelle siden styre og tydeliggjøre for deg selv hva du skal bruke pengene dine til.

Finn andre aktiviteter

Shopper du fordi du kjeder deg? Er det en annen aktivitet du heller kunne brukt denne tiden på? Det kan være nye fritidsinteresser eller sosial kontakt. Shoppingen kan bli en vane du fyller tiden med, men som egentlig skulle kunne fylles med noe annet. Velg en annen aktivitet du skal gjøre hver gang du kjenner suget etter å kjøpe noe.

Om undersøkelsen:
Undersøkelsen er utført av Novus på oppdrag fra Nordax Bank, via nettintervjuer i Novus' vilkårlig rekrutterte og representative Norgepanel. Totalt ble det gjennomført 1000 intervjuer med vanlige folk. Undersøkelsen ble gjennomført fra 27. mai til 2. juni 2021, og hadde en deltakerfrekvens på 17 prosent.

David Waskuri. Foto: Brand New Content

Om Nordax Bank

Nordax er en ledende nordisk nisjebank som tilbyr konkurransedyktige inn- og utlån til cirka 190.000 kunder i Sverige, Norge, Finland og Tyskland. Vi har over 230 ansatte og gjennom vår unike forretningsmodell, driver vi hele vår virksomhet fra vårt kontor i Stockholm.

Nordax ble grunnlagt av fem entreprenører med lang erfaring innen kredittgiving, og i løpet av ti år har vi skapt en organisasjon basert på stor kunnskap og engasjement. Et bra utgangspunkt for å gi hver enkelt kunde en personlig og tilpasset service.