PSD2: Vinnerne er bankene som finner opp kruttet på nytt

Tiden der vi betaler via banken er forbi. -PSD2 åpner opp for helt nye muligheter, og for noen vil det nye regelverket bety en helt ny business, sier Lars Erik Fjørtoft, FinTech-ekspert i PwC.

13. januar trer revidert betalingstjenestedirektiv (PSD2) i kraft i EU. Med PSD2 må bankene åpne opp for at betalingstjenester kan utføres utenfor nett-/mobilbanken, og av andre enn banken din.

Bankene er ikke godt nok forberedt
Lars Erik Fjørtoft er overrasket over at dette ikke har utløst enda mer aktiviteter i bankene. -Mange banker har analysert hva regelverkene kan gi av nye krav til “compliance”, men altfor få har satt i gang aktiviteter og har en god strategi for å møte den nye bankhverdagen, sier FinTech-eksperten.

“Taperne i dette spillet vil være de bankene som begrenser seg til å bare følge reglene. Vinnerne er de som evner å utnytte mulighetene til egen konkurransefordel, og fornyer sine tjenester. De kommer til å endre måten vi betaler på” sier Fjørtoft.

Facebook truer bankene, men kan ikke ta over alt
Aktører som Facebook Messenger, Google, Apple og Samsung, men også aktører i handelsnæringen, vil fremover kunne utgjøre en reell trussel for bankene. Samtidig vil bankene fortsette å ha en sentral rolle ved at de kan tilby betalingstjenester til kunder som i dag ikke har en egen konto i banken og fordi de har stor tillit blant sine kunder.

Det bankene frykter mest, er å kun bli et sted hvor kundene oppbevarer pengene, mens andre tar seg av betalingsopplevelsen”, sier Fjørtoft.

Betalingsøyeblikket er god butikk for bedrifter
Øyeblikket forbrukeren faktisk skal til å bruke penger er interessant for norske virksomheter av tre grunner:

• Det er et perfekt tidspunkt for direkte reklame rett i mobilen
  • Det er et perfekt tidspunkt å tilby ulike typer finansiering rett i mobilen
  • Det er et perfekt tidspunkt å samle data om forbrukerens kjøpsatferd; hva kjøpte hun, hvor var hun når hun kjøpte, på hvilket tidspunkt kjøpte hun, hvordan var været, hvordan var humøret, hva ble postet på sosiale medier rett før/etter, hvor hadde hun vært rett før hun handlet, hva hadde hun søkt etter på nett, hvem var hun sammen med når hun handlet, hva handlet de andre hun var med på samme tid mv.

“Virksomhetene kan innhente mer opplysninger om kundene, som kan benyttes til å gi mer presise tilbud og som gir mer fornøyde kunder som handler mer", sier Fjørtoft.

PSD2 har tre hovedformål:
1) Lede Europas finansbransje i retning mot et mer integrert og effektivt betalingsmarked.
2) Beskytte forbrukerne ved å gjøre betalinger tryggere og sikrere.
3) Skape et større marked for  (nye) betalingstjenester, som igjen vil bidra til å øke konkurransen i markedet og gjøre det gunstigere for kunder å “shoppe” banktjenester.

Lars Erik Fjørtoft, Partner i PwC
lars.fjortoft@pwc.com