Prognosene tilsier en moderat boligprisvekst gjennom 2019

Boligprisene har steget fire prosent i løpet av årets tre første måneder. Prognosene tilsier en moderat prisvekst gjennom 2019, og at årets prisoppgang derfor i stor grad allerede er hentet ut.

- Nå har vi en ønsket situasjon i boligmarkedet med høy boligbygging og dempet prisvekst, mener NBBLs sjeføkonom Christian Frengstad Bjerknes (foto: Nadia Frantsen)

Dette kommer fram i NBBLs kvartalsvise boligmarkedsrapport.

Følgende fire faktorer gir beskjeden prisvekst ut året:

1. Høy boligbygging. Det er mange boliger til salgs i dag. Samtidig er det mange boliger som er under bygging og snart ferdigstilles. Tilbudssiden forblir dermed høy ut året.

2. Avtagende befolkningsvekst. Befolkningsveksten har i løpet av få år blitt halvert. Boligbyggingen klarte tidligere ikke å holde tritt med befolkningsveksten. Men i dag bygger vi om lag 1:1 med befolkningsveksten.

3. Stigende rente. Norske husholdninger har doblet gjeldsgraden siden begynnelsen av 2000-tallet. Det ventes 1-2 renteøkninger i løpet av året. Den høye gjelden gjør norske husholdninger sårbare og renteøkninger «biter» hardere enn før.

4. Boliglånsforskriften. Boliglånsforskriften, med krav om blant annet 15 prosent egenkapital og maks belåning på 5 ganger inntekt på boliglån, begrenser låneetterspørselen og demper boligprisveksten.

- God utvikling i norsk økonomi med høy sysselsetting og stigende reallønnsvekst fungerer som en motvekt til disse fire faktorene. Det gir en ønsket situasjon i boligmarkedet, med høy boligbygging og dempet prisvekst. Vi forventer altså at denne utviklingen fortsetter ut 2019, sier Christian Frengstad Bjerknes, sjeføkonom i NBBL.

Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL) er interesseorganisasjonen for boligbyggelag. 41 boligbyggelag er tilsluttet NBBL.Boligbyggelagene har 1.050.000 medlemmer og forvalter omlag 530.000 boliger i over 13.400 boligselskap over hele landet.

Trær til glede og besvær11.7.2019 08:00:00 CESTPressemelding

Nordmenn er glade i å gjøre det fint rundt seg, både inne i boligen og på uteplassen. Når sola for alvor gjør seg til kjenne etter en mørk vinter, blir utearealene en like viktig ramme som interiøret. Trær og busker vokser og blomstrer til glede fordi det er vakkert, men også fordi det skjermer mot innsyn fra naboen. Men for noen kan akkurat de samme trærne være til irritasjon fordi det hindrer utsikt og fører til skygge på uteplassen.