Profesjonelle utleiere ønsker ikke tomme boliger

Daglig leder i Utleiemegleren Pro, Håvard Tverdal, reagerer på den negative fremstillingen av profesjonelle utleiere der de beskyldes for å utnytte statens kompensasjonsordning. Utleiemegleren Pro forvalter boliger i Oslo og omegn på vegne av profesjonelle boligutleiere.

Utleiere ønsker ikke tomme boliger. Foto: Knut Neerland

Utleiekundene ønsker ikke tomme boliger

- Tilbud og etterspørsel i markedet bestemmer utleieprisene, noe våre kunder forstår og tilpasser seg. Vi opplever utleierne som veldig løsningsorienterte om dagen, der de fleste er villige til å redusere leieprisene for å få leid ut sine boliger hvis de ligger over markedsleie. Vi er ikke kjent med at noen av de 15 500 boligene vi leier ut, utelates fra leiemarkedet for at utleier skal kvalifisere til støtteordningen, sier Daglig leder i Utleiemegleren Pro, Håvard Tverdal.

For å kvalifisere til statens kompensasjonsordning må virksomheten ha ansatte og et omsetningstap på minimum 30%. Tilfredsstiller du disse vilkårene har du krav på inntil 85% av virksomhetens uunngåelige faste kostnader refundert. Dette er en ordning som under ingen omstendigheter vil være lønnsom for en boliginvestor. Støtteordningen er lik for alle næringer i Norge.

Ingen av investorkundene til Utleiemegleren har et leieprisfall tilsvarende overnevnte. Ifølge Tverdal er det negative fokuset i media rundt at boliginvestorer utnytter statens kompensasjonsordning ikke er en reell problemstilling.

Rekordmange boliger på Finn – hva er årsaken?

På Finn er det i dag omtrent 25% flere annonser registrert til leie i Oslo, sammenliknet med samme tid i fjor. En forklaring til den økte annonsemengden er at et stort antall boliger beregnet for korttidsutleie nå i tillegg annonseres under bolig til leie. Som kjent er det for tiden færre leietakere i byene grunnet lavere mobilitet i arbeidsmarkedet, studenter med digital undervisning og lav arbeidsinnvandring. Til tross for dette er det en liten gjennomsnittlig leieprisnedgang i Oslo slik vi opplever det, men dette avhenger av type utleieobjekt, avslutter Tverdal.

Tel:90866381

Utleiere ønsker ikke tomme boliger. Foto: Knut Neerland

Utleiemegleren er Norges ledende meglerforetak på utleie og forvaltning av boliger til private og bedrifter. Utleiemegleren har nå omtrent 15.500 boliger i sin portefølje. Selskapet ble startet i 1995 og har kontorer i Bergen, Trondheim, Stavanger, Lillestrøm, Drammen, Lysaker, Sandefjord og Moss, i tillegg til seks kontorer i Oslo. Utleiemegleren Pro spesialtilpassede utleietjenester til profesjonelle eiendomsbesittere på østlandsområdet. Utleiemegleren har idag ca. 165 ansatte. Grunnleggerne av Utleiemegleren eier 50 % av selskapet, og Fredensborg kjøpte seg inn med en 50 % eierandel i januar 2019. For mer informasjon, se utleiemegleren.no og www.fredensborg.no.

Et godt leiemarked i 2020 på tross av Covid-196.1.2021 07:00:00 CET | Pressemelding

I 2020 ble styringsrenten satt til null. For mange har dette medført lavere bokostnader. Samtidig har Koronasituasjonen preget markedet ved at mange har usikker inntekt. Et velfungerende leiemarked bidrar til en fleksibilitet som har vist seg å være viktig i tider med usikkerhet. Flere studenter enn vanlig har blitt i Norge, som har bidratt til en liten leieprisøkning. Utleiemegleren har leid ut ca.7.600 boliger i 2020 og i dag har vi ca. 15.200 boliger til forvaltning. Utleiemegleren er i stadig vekst og åpnet nytt kontor i Sandefjord, på Jessheim og i Nydalen i Oslo i 2020, sier administrerende direktør, Vibecke Lyse Augdal.