Produsentansvar bidrar til sirkulærøkonomien
Jaana Røine, administrerende direktør Grønt Punkt Norge
Det er den største utfordringen vår bransje står overfor i dag. I et innlegg i DN 11. februar skriver lederen for kommunale renovasjonstjenester i Bergen, Bente Gansum Daazenko, at produsentene må få økonomisk ansvar for avfallet de skaper. Når det gjelder emballasjen, så tar norske produsenter allerede dette ansvaret i dag gjennom produsentansvarsordningene.
Vi jobber hver dag sammen med våre 6600 medlemmer for å øke gjenvinning av emballasje. Grønt Punkt Norge har lansert Plastløftet, et løfte som skal bidra til en mer sirkulær plastøkonomi. Fremtidens emballasje er smartere, mer innovativ og bærekraftig. Målet er å øke bruken av resirkulert plast, kutte unødig bruk av plast og designe for gjenvinning. Stadig fler av våre medlemsbedrifter forplikter seg gjennom dette tiltaket og målet er nettopp mindre shit in, mer gull ut!
Vi applauderer Daazenko når hun setter søkelys på utfordringene med å konkurrere på varer som har negativ verdi. Vårt utgangspunkt har alltid vært at produsentansvaret bør være non-profit. Økte gjenvinningsmål forutsetter at vi gjenvinner mer av emballasjen, også den som har økonomisk negativ verdi. Grønt Punkt Norge er bekymret for at produsentansvarsselskaper som søker profitt vil finne veier å unngå dette.
Vi deler også noen av de bekymringene Daazenko peker på i forhold til å nå målet om en sirkulær økonomi. Europeiske og norske politikere må gå sammen og erkjenne at vi ikke vil lykkes i å realisere sirkulære verdikjeder uten at et skapes et internasjonalt reelt og transparent marked for det avfallet som tidligere gikk tapt i gammeldagse lineære verdikjeder.
En sirkulær økonomi forutsetter et større marked for bruk av gjenvunnet materiale. Grønt Punkt Norge er tydelig i sitt budskap til norske myndigheter: Skal vi nå målene som er satt i avfallspolitikken må det incentiver på plass slik at etterspørsel etter gjenvunnet materiale øker. Strengere krav i offentlige innkjøp vil være et viktig virkemiddel. Samtidig må flere ressurser bearbeides nasjonalt eller i våre nærområder. Grønt Punkt Norge har som mål å materialgjenvinne langt mer av emballasjen i Norge.
Det er også behov for offentlige registre som har god kontroll på hvor mye emballasje som finnes på markedet og hvor mye som blir gjenvunnet. Dette er viktig for å sikre tillit til at avfallet i størst mulig grad blir brukt om igjen og at ikke noe kommer på avveie.
Grønt Punkt Norge har sendt et tydelig varsko knyttet til at det ikke finnes et nasjonalt register som kartlegger de mengdene med emballasje som faktisk går ut på det norske markedet og hvilke bedrifter som tar ansvar. Det haster å få på plass et produsentansvarsregister for emballasje som kan beregne offisielle tall på mengder og følge opp lovfestede forpliktelser. Først da kan vi vite om vi nærmer oss målene for gjenvinning.
Til syvende og sist er det miljøet som blir den store taperen om emballasjemengder bevisst eller ubevisst underrapporteres uten kontroll eller sanksjoner. Registrering vil aldri være noen endelig løsning, men det er en viktig byggestein på veien mot et mer bærekraft og sirkulært system.
Nøkkelord
Kontakter
Arve MartinsenKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 473 89 818arve@grontpunkt.noJaana RøineAdministrerende direktør
Tel:+47 22 12 15 00jaana@grontpunkt.noKari-Lill LjøstadKommunikasjonssjef
Tel:+47 950 63 805kari-lill@grontpunkt.noBilder
Om Grønt Punkt Norge
For bedrifter som tar miljøansvar
Grønt Punkt Norge AS sikrer og administrerer finansiering av returordningene for plast-, tre-, metall-, og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp. Grønt Punkt-merket betyr at det er betalt inn vederlag for emballasjen - det vil si at produsent eller importør har betalt for forsvarlig innsamling og gjenvinning.
Grønt Punkt Norge eies av returselskapene for emballasje. Det er Sirkel Glass AS, Norsk Metallgjenvinning AS, Norsk Resy AS, Norsk Returkartong AS og Plastretur AS.
Følg pressemeldinger fra Grønt Punkt Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grønt Punkt Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Grønt Punkt Norge
Norfersk, Mill, Kjeldsberg Kaffe, Rema 1000 og FoodTrade vinner Plastløfteprisene 202419.3.2024 17:01:33 CET | Pressemelding
Emballasje til kjøttprodukter, ovner, kaffe og nøtter ble premiert da Grønt Punkt Norge delte ut årets Plastløftepriser. Til sammen har 96 norske bedrifter forpliktet seg gjennom Plastløftet.
Plastretur utfordrer byggebransjen26.1.2024 07:45:00 CET | Pressemelding
Gjennom «Plastcupen» inviterer Norsk Gjenvinning og Plastretur norske entreprenører til å samle inn og kildesortere mest mulig plastemballasje på byggeplasser.
Viken og Asker topper lotteristatistikken29.12.2023 07:30:00 CET | Pressemelding
Grønt Punkt Norge har i 2023 delt ut 1,6 millioner kroner i Returkartonglotteriet. I Enebakk sikret en drikkekartong hovedpremien på 100.000 kroner, og med til sammen 25 fylkesvinnere topper Viken årets lotteristatistikk.
14 vinnere i det ukjente lotteriet29.12.2023 07:30:00 CET | Pressemelding
Grønt Punkt Norge har i 2023 delt ut 1,6 millioner kroner i Returkartonglotteriet. I Bergen sikret en drikkekartong hovedpremien på 100.000 kroner. I tillegg fikk 13 vestlendinger 10.000 kroner.
10 vinnere i det ukjente lotteriet29.12.2023 07:30:00 CET | Pressemelding
Grønt Punkt Norge har i 2023 delt ut 1,6 millioner kroner i Returkartonglotteriet. I Vestfold og Telemark har til sammen ti personer fått 10.000 kroner etter å ha skrevet navn og nummer på drikkekartongen sin.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom