Produksjonsstart av elektriske EQS

Produksjonen av elektriske EQS har startet på Factory 56 i Mercedes-Benz sitt Sindelfingen-anlegg. En ny definisjon av luksus møter fremtiden med fleksibel, digital, effektiv og bærekraftig produksjon.
Produksjonsstart av elektriske EQS på Factory 56.

- EQS produseres på en av de mest moderne bilfabrikkene i verden, nemlig Factory 56 i Sindelfingen. Fabrikken er utviklet med bærekraft i fokus og er blant annet karbonfri og CO2-nøytral, noe som gjør EQS til en bil med fokus på miljøet i flere ledd. Nå har produksjonen startet og vi gleder oss til markedslansering høst, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Bærekraftig og CO2-nøytral produksjon
EQS er den første helelektriske modellen som produseres på Factory 56, og der vil den ha godt selskap fra både Mercedes-Benz S-Klasse sedan og Mercedes-Maybach S-Klasse.

EQS-produksjonen eksemplifiserer bærekraftig og CO2-nøytral bilproduksjon hos Mercedes-Benz. Flere tiltak som forbedrer både miljøvern og ressursbevaring karakteriserer fabrikken. For eksempel dekker solcelleanlegget på taket av hallen rundt 30 prosent av det årlige strømbehovet.

Mercedes EQS

Produksjonsfleksibilitet og digitalisering
På grunn av den gode produksjonsfleksibiliteten er det mulig å montere forskjellige karosserityper og drivlinjevarianter på en og samme produksjonslinje. Prosessene og utstyret i produksjonshallen til Factory 56 kan derfor tilpasses nøyaktig til kravene fra den elektriske EQS-modellen. Dette blir ekstra tydelig i modulstasjonen der kjøretøyets karosseri kobles til drivlinjen.

Effektiviteten i produksjonen har også økt betydelig, noe som blant annet skyldes det høye digitaliseringsnivået. Produktutviklingen og produksjonen av Mercedes-Benz blir derfor enda smartere. Hele digitaliseringsstrategien, og dens fokus på mennesker, har et mål om å gi best mulig støtte til det daglige arbeidet til de mer enn 1500 ansatte på Factory 56.

Produksjonsstart av elektriske EQS på Factory 56.
Produksjonsstart av elektriske EQS

Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.

Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.