Prix Radio 2020: Alle podkastprisene til NRK

Fredag 30. oktober ble vinnerne av Prix Radio 2020 annonsert. Flere av prisene gikk til NRK-produksjoner, og NRK gjorde rent bord på podkast.
Programleder Ragna Nordenborg og redaksjonen i nyhetspodkasten «Oppdatert» vant Årets Podkast 2020. Foto: Patrick da Silva Sæther/NRK

NRKs nyhetspodkast «Oppdatert» ble «Årets podkast», «Friminutt med Herman og Mikkel» vant både publikumsprisen og «Årets Underholdningspodkast» og Joachim Førsund ble årets podkastprogramleder for« Det Svarte Flagget», som også vant årets faktabaserte podkast.

– Dette er skikkelig stas. Det er mange flinke som jobber med podkast i Norge, det er tøff konkurranse og et høyt nivå, sier podkastsjef i NRK, Vilde Hjort Batzer.

Podkastprisene har blitt stemt frem av en fagjury, og publikumsprisen var det lytterne som avgjorde.

– Vi i NRK har ambisjoner om at vi skal lage podkaster av høy kvalitet, og da er det særlig stas at vi vinner fagprisene, både for det dokumentariske innholdet, nyhetsformidlingen og på humor. Det er tre områder vi har satset mye på de siste årene, og vi er ydmyke og stolte over at podkastene våre nådde til topps hos juryene, sier Hjort Batzer.

Bruken av podkast har økt

Det siste året har podkastlyttingen i Norge økt med 45% i hele befolkningen når man måler hvor mange som lyttet i 2019 opp mot antall som lytter i 2020 i prosent.

NRK har over 100 podkaster, og lanserer stadig vekk nye titler til publikum. Bare på det siste året har antall nedlastninger av NRKs podkaster økt med hele 55% prosent mot samme periode i fjor.

Nyhetspodkasten «Oppdatert» ble «Årets podkast»

Nyhetspodkasten «Oppdatert», som ble lansert i november i fjor, stakk av med den gjeve tittelen «Årets Podkast». Podkasten ledes av Ragna Nordenborg, og har på kort tid nådd ganske høyt opp på topplisten Podtoppen.

– Da vi lanserte vår nyhetspodkast i fjor så var vi spent på om lytterne hadde plass til flere nyhetspodkaster. At Oppdatert-redaksjonen på så kort tid klarer å bli Årets Podkast er derfor utrolig imponerende, sier Hjort Batzer.

Her kan du høre på «Oppdatert».

NRK P2 ble «Årets radiokanal»

Den gjeve prisen gikk i år til NRK P2. Fangende stemmer, effekter og et godt lydbilde var en del av juryens begrunnelse.

– Det er hyggelig at en kanal som P2 vinner denne prisen. Vi ser at P2 sine lyttertall har økt stadig de siste årene. Det kan hende at podkast-formatet også har gjort folk mer vant til mer prat på radio. Publikum er også mer vant til å oppsøke ulike radiokanaler etter hvilket humør man er i, eller hvilket behov man har, sier Cathinka Rondan, Radiosjef i NRK.

Du kan høre på NRK P2 på NRK Radio-appen, på radio.nrk.no eller på DAB.

To priser til podkast om IS-krigere

Podkasten «Det svarte flagget» stakk av med to priser under Prix Radio. Joachim Førsund ble årets programleder, og serien vant også årets faktabaserte podkast.

«Det svarte flagget» er en podkastserie i 5 deler som forteller historien om noen av nordmennene som reiste inn i krigen i Syria under flagget til IS. Gjennom timevis med intervjuer tegner journalist Joachim Førsund et bilde av hvem de er og hva som skjedde.

Her kan du høre på «Det svarte flagget».

To priser til «Friminutt»

Bestevennene Herman Flesvig og Mikkel Niva ble også to av kveldens store vinnere med henholdsvis pris for «Årets Underholdningspodkast» og publikumsprisen.

De har, siden de startet med podkast i fjor, truffet et enormt stort publikum med sine karakterer, tulletelefoner og improvisasjon, og de har ligget på 1. plass av Podtoppen i hele 2020.

Her kan du høre på «Friminutt».

I tillegg til de overnevnte prisene vant NRK Årets Talent med Sindre Reinholt, Årets Hendelsessending med 4-4-2 Radiosporten, Årets Intervju med Ukeslutt og Årets Promo av Vidar Brennodden.

Her er hele listen over vinnere:

Årets morgenflate: P4s Radiofrokost
Årets innslag: Bomtur – P4s Radiofrokost
Årets hendelsesdekning: 4-4-2 Radiosporten – NRK P1
Årets talent: Sindre Reinholt – NRK
Årets musikkprogram: Ole Morten Føreland – P5 Hits
Årets aktualitetsprogram: Valgvake – P4
Årets intervju: Metoo, Ukeslutt – NRK P1/P2
Årets lokale radioprogram: På høylys dag – Radio 102
Årets humorinnslag: Rototilt humor, Misjonen – P4
Årets faktabasert podkast: Det svarte flagget – NRK
Årets programleder(e) musikkdrevet radio: Even Rognlien – P4
Årets sendeflate: Alex Rosèn show – Radio Rock
Årets nyhetsbulletin: P4 Nyhetene 04.03.2020 – P4
Årets programleder(e), verbaldrevet radio: Siri Kristiansen – Radio Norge
Årets promo: Norsk uke på NRK P1Årets lyddesign: Våre historier – Forsvarets mediesenter
Årets podkastprogramleder: Joachim Førsund – Det svaret flagget – NRK
Årets underholdningspodkast: Friminutt med Herman og Mikkel – NRK
Årets Lokalradio: Nea Radio
Årets Podkast: Oppdatert, NRK.
Årets Radiokanal: NRK P2
Publikumsprisen: Friminutt med Hermann og Mikkel - NRK

Prix Radio 2020

Prix radio er en årlig prisutdeling for alle som jobber med radio og podkast i Norge. Prisutdelingen skjer under radiodager, som er en årlig feiring av og med bransjen. Under prisutdelingen 2020, som ble avviklet digitalt, sto NRK igjen som vinner i flere kategorier.

Podkastsjef i NRK: Vilde Hjort Batzer
Radiosjef i NRK: Cathinka Rondan

Vegard Larsen er programleder for NRK P2-programmet "Drivkraft". NRK P2 ble kåret til «Årets radiokanal» i Prix Radio 2020. Foto: Julia Marie Naglestad/NRK
Podkasten «Friminutt med Herman og Mikkel» vant både publikumsprisen og «Årets Underholdningspodkast» under radiodager 2020.. Foto: NRK
To priser til Joachim Førsund og podkasten «Det svarte flagget». Foto: NRK

Som allmennekringkaster skal NRK fylle viktige sosiale, kulturelle og demokratiske behov i det norske samfunnet. NRK tilbyr et bredt og variert medietilbud for det norske publikum gjennom NRK.NONRK TVNRK Radio, fem TV-kanaler og 14 radiokanaler. Nær ni av ti nordmenn tar daglig del i innhold fra NRK på en eller flere plattformer.