Privatkunder strømmer til KLP i nedgangstider

KLPs fond gikk mot strømmen i mars.
Fondssjef Ann-Elisabeth Tunlie Moe i KLP gleder seg over at privatkunder fant veien til KLPs fond i mars. Foto: KLP

Norske personkunder nettosolgte verdipapirfond for 12,2 milliarder kroner i mars, viser tall fra Verdipapirfondenes forening (VFF).

Men personkunder som velger KLPs fond gikk motsatt vei. Privatkunder nettokjøpte nemlig KLP-fond for 366 millioner kroner i mars, viser de samme tallene fra VFF.

– Til tross for urolige markeder, har vi en god måned i mars. Grunnen til at privatkunder i KLP-fond går mot strømmen, tror vi er at kjøperne er langsiktige, at KLP nyter høy tillit blant kundene og at vi er ærlige på at aksjemarkedene svinger i perioder, sier KLPs fondssjef Ann-Elisabeth Tunli Moe.

Hun tror det var mange som ønsket seg en alternativ spareform til synkende innskuddsrenter i banken sist måned:

– Norske privatkunder fant i mars tiden inne for å kjøpe fond etter å ha spart seg opp penger over tid i påvente av fallende markeder.

Flere oppdager indeksfond

KLP omtales gjerne som prispresseren på fond med markedets laveste priser på indeksfond. Og nå øker interessen for indeksfond blant nordmenn. Moe opplyser at personkunders andel av indeksfond blant deres samlede beholdning av aksjefond i løpet av noen år har økt fra 5 prosent ved utgangen av 2013 til 14 prosent ved utgangen av fjoråret.

– Vi har sett at privatkunder tidligere har kjøpt lite indeksfond. Men denne andelen er nå på vei opp. Det er gøy å se at Kari og Ola Nordmann får øynene opp for indeksfond.

De mest nettokjøpte KLP-fondene blant privatkunder i mars var indeksfondene KLP AksjeGlobal Indeks V (122,8 millioner kroner), KLP AksjeNorge Indeks II (85,6 mill. kr.), KLP AksjeGlobal Indeks IV (82,9 mill. kr.) og KLP AksjeGlobal Indeks II (76,7 mill. kr.).

De to sistnevnte fondene er valutasikret, noe som også fikk oppmerksomhet blant mange i mars.

At KLP ikke tilbyr høyrentefond, som mange andre fondsselskapers kunder i mars solgte seg ut av, er også en årsak til at KLPs fond ikke opplevde det samme salgspresset som andre av verdipapirfond.

For ytterligere informasjon kontakt:

Ann-Elisabeth Tunlie Moe, leder for fond i KLP Kapitalforvaltning. Tlf. 908 44 175

Glenn Slydal Johansen, kommunikasjonsrådgiver. Tlf. 930 37 976