Priv. til red. Rosemarie Köhn begraves i Hamar domkirke torsdag 3. november

Pressen er velkommen til å delta i Rosemarie Köhns begravelse, torsdag 3. november kl 12.15 i Hamar domkirke. Frist for presse-akkreditering er 2. november kl. 18.00.

H.M Dronningen deltar i begravelsen. I tillegg deltar blant annet Stortingets første visepresident Svein Harborg, finansminister Trygve Slagsvold Vedum, barne- og familieminister Kjersti Toppe og kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen.

Deltakere fra pressen må være akkreditert. Presse som ønsker å delta bes melde navn, e-post og telefonnummer til ak547@kirken.no innen 2. november kl. 18.00.

Ved ankomst, henvend dere i KUFK-KFUM Ynglingen, bygget som er vis-a-vis Domkirken (Furnesvegen 1). Her er det arbeidsrom for pressen tilgjengelig fra kl. 10.00.

Dørene til kirken åpner kl. 11.00. Begravelsen starter kl. 12.15, og varer i om lag en time. Beregn god tid til parkering.

Om seremonien

Norges første kvinnelige biskop, Rosemarie Köhn, begraves på statens bekostning 3. november fra Hamar domkirke.

Begravelsen ledes av biskop emerita Solveig Fiske og preses Olav Fykse Tveit vil holde minnetale. Det blir hilsener fra regjeringen og Teologisk fakultet – i tillegg vil ektefelle Susanne Sønderbo holde en personlig hilsen. Domkantor Trond Våge leder musikken, sammen med sangere fra Hamar domkor. Kristine Våge bidrar med solosang. Arve Juritzen, Berit M. Andersen og Margit Husevåg er tekstlesere.

Etter seremonien i kirken er alle velkommen å følge kisten til Hamar gravlund der kisten vil senkes i jorden (fem minutt gåavstand). Etter begravelsen er det minnesamvær for inviterte gjester.

Arbeidsforhold for pressen

NTB vil stille med stillfoto (poolproduksjon) i begravelsen. Kontakt fotodesk@ntb.no / 22 00 32 64 for tilgang. Det vil ikke være mulighet til å bevege seg fritt rundt i kirken under seremonien.

NRK vil sende direkte (poolproduksjon) fra begravelsen, som det er mulig for andre medier å benytte seg av.  Kontakt mediekoordinator i NRK Marit Moi, 95 93 73 47 / marit.moi@nrk.no.

Pressen vil få tilgang til et avgrenset presseområde bakerst i kirken. I tillegg vil det være et eget presserom i KFUK-KFUM-huset Ynglingen (vis-a-vis domkirken). Det er åpent fra kl. 10.00.

Vi ber om respekt for begravelsesseremonien, de sørgende og andre berørte. Av samme hensyn er det ikke ønskelig med fotoutstyr etc. som lager lyd og lys.

Henvendelser av teknisk/praktisk art kan rettes til kommunikasjonsrådgiver i Hamar bispedømme, Jorun Vang (tlf. 93 49 96 91)

Pressekontakt i Kirkerådet Emil Engeset ee457@kirken.no / 47 90 60 92.

Pressekontakt i Kirkerådet Anders Emil Kaldhol ak547@kirken.no / 98 80 14 28

Kommunikasjonsrådgiver i Hamar bispedømme Jorun Vang jv659@kirken.no / 93 49 96 91

For tilgang til NTB sin fotopool med foto fra seremonien, ta kontakt via e-post fotodesk@ntb.no eller telefon 22 00 32 64.

For tilgang til NRKs produksjon, ta kontakt med mediekoordinator i NRK Marit Moi, 95 93 73 47 / marit.moi@nrk.no