Priv. til red.: Presseinvitasjon til frokostarrangementet "I skyggen av Putins atomvåpentrusler: Veien videre for kjernefysisk nedrustning", 9. juni 2022

Norsk Folkehjelp, ICAN Norge, AUF og Norske Leger mot Atomvåpen inviterer til frokostarrangement 9. juni kl. 08.00-09.15 på Kulturhuset. Med dette arrangementet ønsker vi å skape en arena hvor vi kan snakke om den krevende atomvåpensituasjonen verden, og spesielt Europa, står i, i dag. Målet er en samtale om viktige skritt som må tas på veien videre for nedrustning og for å samle krefter som ønsker fremgang.
Krigen i Ukraina og Vladimir Putins trusler om bruk av atomvåpen er nok en påminnelse om hvor farlig det er å leve i en verden der noen mektige stater insisterer på at deres sikkerhet må bygges på evne til masseødeleggelse. For å redusere risiko for bruk av atomvåpen må vi få framdrift i arbeidet med kjernefysisk nedrustning. Men hvordan? Hvilke planer har Norges regjering? Og hva skal egentlig skje på møtet i Wien 21-23 januar der Norge og Tyskland som eneste NATO-land skal delta som observatører på et møte om FN-traktaten som forbyr atomvåpen?
Arrangementet på Kulturhuset vil sette fokus på dagens atomvåpenkontekst med utgangspunkt i funnene i den siste utgaven av Norsk Folkehjelps Nuclear Weapons Ban Monitor. Deretter vil Beatrice Fihn, direktør i International Campaign to Abolish Nuclear Weapons (ICAN), snakke om hvordan sanksjonene mot Russland bør benyttes til å presse fram vilje til forhandlinger om nedrustning og ICANs planer for møtene i Wien i forbindelse med atomvåpenforbudets første statspartsmøte.
Arbeiderpartiet ble invitert til å informere om regjeringens planer, men har dessverre takket nei til å delta. Derimot kommer AUF som vil tydeliggjøre sine forventninger til Norges innsats for å styrke arbeidet med nedrustning og sette fokus på atomvåpens humanitære konskvenser.
Vi inviterer alle til det som blir et dagsaktuelt og viktig arrangementet om en av dagens største utfordringer; den altfor reelle trusselen om bruk av atomvåpen.
Vel møtt!
Panel:
Grethe Østern, redaktør for Norsk Folkehjelps Nuclear Weapons Ban Monitor.
Beatrice Fihn, Direktør av ICAN og mottaker av Nobels Fredspris på vegne av ICAN i 2017. Fihn vil snakke om ICANs forventinger til Wien, hva det kan bety og hva vi kan oppnå.
Nirmah Ramzan, fylkesleder i Viken AUF. Nimrah vil uttrykke AUFs forventninger til regjeringen når det gjelder arbeid med nedrustning.
Innleggene vil være etterfulgt av mulighet for spørsmål og/eller kommentarer