Priv. til red.: Er det mulig å reise fra Kristiansand til Geiranger uten å hurtiglade?

Mange nordmenn skal på elbilferie. Nå drar Elbilforeningen i forveien og sjekker hvordan det står til med ladetilbudet på hoteller, turistattraksjoner og familieparker. Foto: Elbilforeningen

Ingen ønsker å tilbringe ferien på en ladestasjon. 8 av 10 elbilister etterlyser et ladetilbud der man oppholder seg på ferieturen*. Tenk så deilig å kunne våkne på campingplassen eller hotellet og ha fulladet bil før du tar turen videre, eller la bilen lade mens du selv er i en opplevelsespark eller annen turistattraksjon? Når vi lader der vi likevel skal stoppe, kaller vi det destinasjonslading.

Nå drar Elbilforeningen i forveien og sjekker hvordan det står til med destinasjonslading i vårt flotte Norge! Turen starter i Kristiansand mandag 25, går langs vestlandskysten og ender i Geiranger fredag 29. april. Målet er å unngå å hurtiglade og kun benytte oss av ladetilbud som hoteller og turistattraksjoner tilbyr.

I løpet av turen er det flere stopp og besøk som pressen er invitert til å delta på. Det er tre ansatte i Elbilforeningen som reiser. De stiller gjerne opp for intervjuer underveis med reiseskildringer, bilder og erfaringer.

Kontaktperson på turen er Markus Nilsen Rotevatn. Han nås på telefon: 479 57 403 eller e-post markus@elbil.no.

Programmet for turen:

Mandag 25. april

Klokka 08.00 til 09.30: Frokostmøte på Parken Hotell i Kristiansand. Tema er destinasjonslading på Sørlandet, med innledninger fra blant annet: Elisabeth Aarbrekk fra Visit Sørlandet, fylkesordfører Arne Thomassen, Geir Aksvik Haugum fra Business Region Kristiansand og Markus Nilsen Rotevatn fra Norsk Elbilforening.

Klokka 10.00: Avreise fra Kristiansand med retning Preikestolen.

Tirsdag 26. april

Klokka 04.30: Gåtur til Preikestolen.

Klokka 09.00: Besøke Basecamp Preikestolen og deres parkering for elbil med 20 ladere. Helge Kjellevold, daglig leder i Stiftelsen Preikestolen og Rogaland elbilforening er også tilstede.

Onsdag 27. april

Mellom 09.00 og 12.00: Besøk på Fleischer hotell, det eneste hotellet i Voss som tilbyr destinasjonslading.

Torsdag 28. april

Klokka 10.00 i Florø: Visning og testing av elbåter (rib) fra Evoy.

Fredag 29. april

Klokka 15.45: Mottakelse på Norsk Fjordsenter i Geiranger. Tema er ladetilbudet i Geiranger. Sindre Mjelva, hotelleier ved Union Hotell og Ellen Fivelstad, prosjektledere for bærekraftig turisme i Stranda kommune deltar. Opplegg med Twizy fra eMobility.

*Norsk elbilforenings ferieundersøkelse i 2021 med 1634 respondenter.

Vi har 14 lokalforeninger og over 100.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.