Prisutviklingen for november understøtter at vi har et balansert leiemarked, sier administrerende direktør, Vibecke Lyse Augdal.

Det kostet nå i snitt 10.142,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en nedgang på 2,4% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 7,3%.

For en 2-roms kostet det i snitt 12.921,- kroner, dette er en nedgang på 0,6% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,7%.

En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 16.425,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 1,8%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 3,7%.

- November er en av årets roligste måneder. Likevel så opplever vi grei etterspørsel på våre boliger og bra med nye utleieobjekter inn. Det er størst etterspørsel etter 2-roms. Perioden vi er inne i krever at vi som meglere må være fleksible på visninger og være raskt på ballen når en leietaker henvender seg. Det er også viktig å legge seg på markedspris. Mange av våre leietakere søker boliger som er ledige i løpet av første kvartal 2020 og vi ser for oss en god start på det nye året, med mye spennende objekter annonsert, sier daglig leder ved Utleiemegleren Majorstuen, Siri Anne Bernum Halck.

For en 2-roms kostet det i snitt 10.191,- kroner.

For en 3-roms kostet det i snitt 12.600,- kroner. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 4,5%.

-Normalt sett er november relativt rolig før aktiviteten tar seg kraftig opp på nyåret. Dersom man skal leie bolig fra tidlig i 2020 er det derfor lurt å begynne å se seg om nå. Det vil erfaringsmessig være flere på visning og større kamp om de attraktive leieboligene på nyåret, sier daglig leder ved Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove.

Det kostet i gjennomsnitt 9900,- kroner å leie en 2-roms i Stavanger. Sammenlignet med forrige måned, er dette en oppgang på 0,7%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 7,5%.

En 3-roms kostet i snitt 11.363,- kroner per måned. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 0,6%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 2,3%.

- Aktiviteten i markedet har vært relativt god for alle type objekter, særlig med tanke på at vi er inne i en periode der det normalt er en lavere aktivitet. Vi ser at leieprisene har stabilisert seg på et høyere nivå enn for årene 2015, 2016 og 2017.

Sett i lys av at det er relativt få ledige boliger i markedet antar vi at leieprisene vil holde seg godt, sier daglig leder ved Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge.

I Trondheim kostet en 2-roms i gjennomsnitt 10.264,- kroner. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 5,8%.

For en 3-roms var snittleien 13.355,- kroner, dette er en nedgang på 2,6% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 6,4%.

- Det er rolig i markedet som normalt før jul, men fortsatt så finnes det leietakere som ønsker å finne seg en bolig til jul, sier daglig leder ved Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moen.

I snitt kostet det 10.969,- kroner å leie en 2-roms leilighet på Romerike. Sammenlignet med forrige måned er dette en oppgang på 4%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 4,5%.

En 3-roms leilighet på Romerike kostet i snitt 12.872,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 0,8%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 0,3%.

-Vi er inne i en stille periode på utleiemarkedet. Det er moderate leieprisendringer den siste perioden og relativt få leietakere på visning.

I Jessheimområde er det fortsatt mange boliger til leie og det tar litt lengre tid en vanlig å få leid ut her

Normalt sett er det mange som flytter på seg i januar, så erfaringsmessig vil aktiviteten og oppmøte på visning tar seg opp etter nyttår, sier daglig leder ved Utleiemegleren Romerike, Karsten Olsen.

I Asker og Bærum kostet det i gjennomsnitt 12.036,- kroner for en 2-roms, som er en oppgang på 9% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 7,1%.

En 3-roms leilighet kostet i snitt 16.311,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 7,1%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 7,3%.

-I likhet med boligprisene, var november også en god måned for leieprisene i Asker og Bærum. Leieprisene justeres nok mest som følge av porteføljesammensetningen og ikke en pris-trend i markedet. Dog er trenden fortsatt at det er et stort volum boliger til leie, selv om vi nærmer oss slutten på året. Det er fortsatt god aktivitet i markedet, men de gode leietakerne bruker god tid på visninger for å finne den rette boligen. Fortsatt er det 2- og 3-roms leiligheter med høy standard og god beliggenhet som er de enkleste å leie ut. Erfaringsmessig går vi inn i en periode nå der markedet blir noe roligere, og for utleiere er det viktig å ha realistiske forventninger til pris. Juster heller prisen noe ned dersom nødvendig, i stedet for å risikere at boligen blir stående tom og uten leieinntekter. Boligene må presenteres på en god måte, og det er viktig å starte utleieprosessen i god tid for å få inn gode leietakere, sier daglig leder ved Utleiemegleren Asker og Bærum, Tom-Anders Andersen.

Jakten på studentboliger er i gang, og vi ser en spesielt stor pågang etter ett-roms, noe som er normalt i forbindelse med studiestart. Det er en god økning i leieprisene, spesielt i Oslo, sier Administrerende Direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse6.7.2020 07:00:00 CESTPressemelding

Oslo: Det kostet nå i snitt 11.065,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 5,2% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 12%. For en 2-roms kostet det i snitt 13.405,- kroner, dette er en oppgang på 0,6% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 4,2%. En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 16.504,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 0,9%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 3,5%. - Leiemarkedet er i høysesong. Det leies ut rekordmange boliger om dagen og leilighetene går raskt. Alle typer boliger er populære, men vi merker ekstra stor pågang på kollektiver og små leiligheter. En tendens vi har sett mindre av siste årene er expats som kommer til Norge for å jobbe, dette har blusset opp igjen. Vi får mange henvendelser fra Relocation-byråer og firmaer som nå trenger bolig til sine ansatte. Dette er o

Det er stor aktivitet i utleiemarkedet, og det er mange studenter som allerede nå har leid bolig for studieperioden, sier Administrerende Direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal.5.6.2020 07:30:00 CESTPressemelding

Oslo: Det kostet nå i snitt 10.490,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 7,8% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 7,9%. For en 2-roms kostet det i snitt 13.320,- kroner, dette er en oppgang på 0,4% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,3%. En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 16.360,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 5,7%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,6%. - Det er et godt leiemarked i Oslo. Vi merker allerede at studentene har begynt boligjakten og 2-3 roms og kollektiv-leiligheter er det vi har flest henvendelser på for tiden. Tiden vi er inne i gjør at flere studenter velger å avlyse utenlandsstudier og reiser, det kommer til å bli mange om boligene i sommer. Vi anbefaler derfor å være tidlig ute dersom man skal finne seg bolig i Oslo fra høsten av. Flere av våre utleier