Prisstatistikk for juli fra Utleiemegleren

Boligjakten er i full gang for studentene som nylig har fått beskjed om studiested til høsten. Koronasituasjonen har gitt flere studieplasser, samtidig som den har ført til at utvekslingsstudentene uteblir. Alt i alt er derfor leiemarkedet relativt likt i år som tidligere år, sier Administrerende Direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal.

Det kostet i gjennomsnitt 10.401,- kroner å leie en 1-roms leilighet i Oslo i juli, dette er en nedgang på 6,4% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 7,6%.

En 2-roms kostet i gjennomsnitt 13.320,- kroner, dette er en nedgang på 0,6% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,4%.

En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i gjennomsnitt 16.379,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 0,8%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 0,8%.

- Juli har vært en måned med høy aktivitet og det er mange studenter som er ute etter bolig nå. Vi opplever meget god respons på alle våre objekter og ser en trend i at expats og tilflyttere nå er på vei tilbake til Norge, noe som gjør eneboliger og eksklusive leiligheter attraktive. Erfaringsmessig vil dette gode markedet vare til midten av september, sier daglig leder ved Utleiemegleren Majorstuen, Siri Anne Bernum Halck

-  Det har blitt kostbart å leie bolig i Oslo for mange og spesielt for studenter som nå jakter etter sin første bolig. Markedet styres av tilbud og etterspørsel, men likevel er det kostnadsdrivere som skatter og avgifter, herunder eiendomsskatt og formuesskatt, høy investeringskost, fremtidige vedlikeholdskostnader/påkostninger, inflasjonsjustert leie, samt øvrige driftskostnader som påvirker leiefastsettingen sier daglig leder, Vemund Holmen hos Utleiemegleren Sinsen. Det er viktig med stabilitet og forutsigbarhet i et velfungerende boligmarked. Høyere kostnader for utleier, medfører høyere leie for leietaker, avslutter Holmen

Bergen:

For en 2-roms var gjennomsnittleien 11.313,- kroner, dette er en oppgang på 1,3% fra måneden tidligere. Sammenlignet med juli 2019 er det en nedgang 2%

Det kostet i gjennomsnitt 14.393,- kroner å leie en 3-roms leilighet. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 13%. Sammenlignet med samme måned i fjor er dette en oppgang på 5%.

- Vi er nå midt i høysesongen på leiemarkedet og i Bergen er det fullt trøkk for tiden. I mai leide vi ut dobbelt så mange boliger som i samme måned i fjor.

Nå har studentene nettopp fått vite hvilket studium de har kommet inn på og boligjakten for dem er i full gang. Det er relativt mange boliger til leie i Bergen for tiden og det er de siste årene ferdigstilt en del nye studentboliger. Så med mindre man absolutt må bo et steinkast fra studiestedet, skulle det være mulig for alle studentene å finne seg et bra sted å bo. Men det er mange leiesøkere på markedet for tiden og høy omsetningshastighet, så det er ikke sikkert at man kan få leie den første boligen man ser seg ut.

Pr. i dag er det 955 annonser for boliger til leie i Bergen på finn.no. Det er en nedgang på ca. 3,7 % i forhold til for en måned siden og ganske normalt for årstiden.

Erfaringsmessig vil også den kommende måneden være hektisk på leiemarkedet før studentene har kommet seg i hus og skoleåret er i gang igjen i siste halvdel av august, sier daglig leder ved Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove

En 2-roms koster i gjennomsnitt 9.513,- kroner per måned, en oppgang på 2,3% sammenliknet med forrige måned, og en nedgang på 15,4% sammenliknet med samme måned i fjor.

En 3-roms kostet i gjennomsnitt 12.680,- kroner per måned. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 8,8%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 10,2%.

- Antall ledige boliger i Stavanger på finn.no teller nå 455 boliger, som er 8,5 % ned fra forrige måned. Generelt har det vært høy aktivitet i markedet i juli og vi har leid ut mange boliger. Vi antar denne trenden vil vedvare også i august, sier daglig leder ved Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge

I Trondheim kostet en 2-roms i gjennomsnitt 11.117,- kroner, som er en nedgang på 3,3% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 4,9%.

For en 3-roms var gjennomsnittleien 14.326,- kroner, dette er en oppgang på 6,9% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 3,7%

- Markedet er som vanlig for høysesongen i Trondheim. Det er stor etterspørsel etter boliger fra studentene. Studentene etterspør boliger som normalt på tross av Koronasituasjonen. Vi ser at flere studenter henvender seg på de litt bedre boligene, mange er villige til å betale mer enn en vanlig hybel for å bo sammen med en eller to venner. Det er derimot mindre etterspørsel for hybler/enkeltrom i rene kollektiv. Vårt inntrykk er at Studentsamskipnaden, og de nyere studentbyene har god kapasitet og at førsteårsstudenten kanskje foretrekker å bo i en større studentby enn i mindre kollektiv, sier Daglig leder for Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moan

Det kostet nå i gjennomsnitt 9.452,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet på Romerike, dette er en oppgang på 0,8% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 22,8%.

For en 2-roms kostet det i gjennomsnitt 10.983,-  Sammenlignet med forrige måned er dette en nedgang på 2,9%, målt mot samme måned i fjor er det en nedgang på 0,3%.

En 3-roms leilighet på Romerike kostet i gjennomsnitt 13.186,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 3,7%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 5,2%.

- På Romerike fortsatte den store aktiviteten på leiemarkedet i juli, selv i en måned som betyr ferietid for veldig mange. Det er fortsatt mange boliger til leie, og vi opplever generelt god etterspørsel etter boliger og et godt oppmøte på våre visninger. Nyere leiligheter med god standard er de mest attraktive, og de boligene det er størst betalingsvillighet for. Alt tyder dermed på at det gode leiemarkedet vil fortsette videre utover sommeren og høsten, sier daglig leder for Utleiemegleren Lillestrøm, Tom Anders Andersen.

I Asker og Bærum kostet det i gjennomsnitt 11.469,- kroner for en 2-roms, som er en nedgang på 6,1% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 14%.

En 3-roms leilighet kostet i snitt 15.375,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er dette en oppgang på 10%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 15,3%.

- Etter en travel måned har leiemarkedet holdt seg bra gjennom juli og trenden fra juni fortsetter. Vi merker økt etterspørsel fra utenlandske leietakere etter store boliger som det dessverre er få av i markedet. Nyere leiligheter med god standard opplever vi som de mest populære. Oppdragstilgangen i juli har vært god og stabil så vi forventer høyt trykk i august også, sier daglig leder i Asker og Bærum, Mats Larsen.

Østfold:

På tross av fellesferie var det mye aktivitet i juli for vårt kontor i Moss. Godt med henvendelser på våre annonserte objekter. Det er mange seriøse leietakere som søker seg til distriktet i disse dager.

Vi merker oss at bedriftsmarkedet våkner etter ferien og søker større boliger. Studentene begynner også å røre på seg for høyskolene i Halden og Fredrikstad.

Vi forventer en minst like aktiv august, sier daglig leder for Utleiemegleren Østfold, Helge Hanch-Hansen

Jakten på studentboliger er i gang, og vi ser en spesielt stor pågang etter ett-roms, noe som er normalt i forbindelse med studiestart. Det er en god økning i leieprisene, spesielt i Oslo, sier Administrerende Direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse6.7.2020 07:00:00 CESTPressemelding

Oslo: Det kostet nå i snitt 11.065,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 5,2% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 12%. For en 2-roms kostet det i snitt 13.405,- kroner, dette er en oppgang på 0,6% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 4,2%. En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 16.504,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 0,9%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 3,5%. - Leiemarkedet er i høysesong. Det leies ut rekordmange boliger om dagen og leilighetene går raskt. Alle typer boliger er populære, men vi merker ekstra stor pågang på kollektiver og små leiligheter. En tendens vi har sett mindre av siste årene er expats som kommer til Norge for å jobbe, dette har blusset opp igjen. Vi får mange henvendelser fra Relocation-byråer og firmaer som nå trenger bolig til sine ansatte. Dette er o

Det er stor aktivitet i utleiemarkedet, og det er mange studenter som allerede nå har leid bolig for studieperioden, sier Administrerende Direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal.5.6.2020 07:30:00 CESTPressemelding