Prisstatistikk for august fra Utleiemegleren

Etter en travel sommer er høysesongen nå på hell, og de fleste studentene er vel i hus. Både leieprisene og etterspørselen har stabilisert seg i august, sier Administrerende Direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal.

Det kostet i gjennomsnitt 10.020,- kroner å leie en 1-roms leilighet i Oslo i juli, dette er en nedgang på 3,8% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,7%.

En 2-roms kostet i gjennomsnitt 13.467,- kroner, dette er en oppgang på 1,1% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,3%.

En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i gjennomsnitt 16.324,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 0,3%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 0,9%.

- Utleiemegleren Grønland har en økt etterspørsel etter boliger i Bjørvika. Leietakere finner det attraktivt å bo sentralt, med høy standard og nærhet til sjøen. Deichmanske bibliotek åpnet i sommer og bidrar til ferdigstillelsen av en spennende bydel med et rikt tilbud, sier daglig leder ved Utleiemegleren Grønland, Magnus Wennberg.

- Leiemarkedet har vært roligere i august. Det fortsatt mange studenter og små kollektiv som søker bolig. Det er derfor etterspørsel etter store leiligheter til kollektiv og 2-roms, sier daglig leder ved Utleiemegleren Majorstuen, Kristin Grindland Wangen

For en 2-roms var gjennomsnittleien 11.535,- kroner, dette er en oppgang på 1,9% fra måneden tidligere. Sammenlignet med juli 2019 er det en oppgang 8,2%

Det kostet i gjennomsnitt 13.620,- kroner å leie en 3-roms leilighet. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 5,7%. Sammenlignet med samme måned i fjor er dette en nedgang på 0,9%.

- Siden rundt midten av august har vi på vanlig måte opplevd noe synkende trykk i markedet. Når høstsemesteret er i gang på studiesteder og skoler, roer det seg vanligvis litt i leiemarkedet.

Det er ikke bare studentmarkedet som er på sitt mest hektiske om sommeren. Også mange familier som flytter til et nytt sted, har behov for å leie bolig.

Per i dag er det 732 annonser for boliger til leie i Bergen på finn.no. Dette er en nedgang på ca. 23,4% siden utløpet av juli,sier daglig leder ved Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove

En 2-roms koster i gjennomsnitt 10.480,- kroner per måned, en oppgang på 9,2% sammenliknet med forrige måned, og en oppgang på 3,1% sammenliknet med samme måned i fjor.

En 3-roms kostet i gjennomsnitt 12.344,- kroner per måned. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 2,7%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 1,6%.

Antall ledige boliger i Stavanger på finn.no fortsetter ned og teller nå 381 boliger, som er 16% ned fra forrige måned.

- Generelt har det vært god aktivitet i for 2 og 3-roms leiligheter, mens for eneboliger og større objekter har det vært en noe lavere aktivitet. Innreiserestriksjonene bidrar fortsatt til at det er få familier fra utlandet som ankommer vårt distrikt, sier daglig leder ved Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge

I Trondheim kostet en 2-roms i gjennomsnitt 10.973,- kroner, som er en nedgang på 1,3% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 2,5%.

For en 3-roms var gjennomsnittleien 14.157,- kroner, dette er en nedgang på 1,2% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 5,4%

- August har som vanlig vært preget av at studentene er tilbake og mange har etablert seg i nye leieforhold. Det er et balansert leiemarked i Trondheim og studentene har god tilgang på sentrumsnære og gode boliger. Utleieboliger utenfor sentrum, og spesielt hybler har vært vanskeligere å få fullt belegg på, sier Daglig leder for Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moan

Det kostet nå i gjennomsnitt 8.880,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet på Romerike, dette er en nedgang på 6,4% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 7,7%.

For en 2-roms kostet det i gjennomsnitt 11.325,-  kroner. Sammenlignet med forrige måned er dette en oppgang på 3%, målt mot samme måned i fjor er det en nedgang på 0,1%.

En 3-roms leilighet på Romerike kostet i gjennomsnitt 13.779,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 4,3%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 6,8%.

- På lik linje som de foregående sommermånedene, var også august en bra måned for utleie på Romerike. Det er godt oppmøte på visningene for tiden, selv om det generelt sett er mange boliger for utleie. En kombinasjon av at mange skal flytte på seg og at det fortsatt bygges mange nye boliger på Romerike, er nok årsaken til det gode leiemarkedet. Leieprisene er stabile, men vi ser at både 2-roms og 3-roms leiligheter har steget noe i pris den siste tiden. Hovedårsaken er at det er en del nyere leiligheter spesielt i Lillestrøm og Lørenskog som det er god betalingsvillighet for. De er ofte også de som er enklest å leie ut for tiden, sier daglig leder for Utleiemegleren Lillestrøm, Tom Anders Andersen.

I Asker og Bærum kostet det i gjennomsnitt 12.241,- kroner for en 2-roms, som er en oppgang på 6,3% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 5,6%.

En 3-roms leilighet kostet i snitt 15.220,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er dette en nedgang på 1%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 3,3%.

- En hektisk august er lagt bak oss med mange omsetninger, og høsten er i anmarsj. Fortsatt merker vi press fra utenlandske leietakere som søker større boliger som det er få av i markedet. Det er høy aktivitet i markedet og det er mange som ønsker visning. Vi opplever god etterspørsel etter alle typer objekter. Oppdragstilgangen i august har vært godt og vi har flere spennende objekter å vise utover høsten, sier daglig leder for Utleiemegleren Asker og Bærum, Mats Larsen.

Drammen

Det kostet i gjennomsnitt 10.407,- kroner å leie en 2-roms i august. Dette er en oppgang på 6,5% på ett år. For en 3-roms leilighet kostet det i gjennomsnitt 13.614,- kroner som viser en oppgang på hele 16,2,% fra i fjor. Den betydelige endringen for 3-roms denne måneden skyldes mer porteføljen som er leid ut enn markedet. Vi har leid ut flere boliger denne måneden med god standard og beliggenhet enn det som normalt er snittet for den type boliger.

- Selv om vi er i en spesiell tid, så oppleves leiemarkedet som ganske normalt. Det er noe selektivt og det er få visninger med stort oppmøte. Unntaket denne måneden var en visning vi hadde på en leilighet på Hotvet Strand. Her var det lang kø med folk som hadde møtt opp og holdt Corona-avstand på grunn av smittevernhensyn. Det ble gjort et anslag på ca. 40-50 stk. Noe som er sjeldent i Drammen. Samme leilighet ble leid ut for ett år siden uten samme respons.

Vi opplevde at flere utleiere tok kontakt denne måneden enn tidligere, sier daglig leder for Utleiemegleren Drammen, Eivind Sveen

Jessheim:

August har vært en måned med høy aktivitet for vårt nyetablerte kontor på Jessheim.

Det er god respons på våre objekter, hvor sentrumsnære leiligheter i Jessheim skiller seg ut som spesielt attraktive. Vi har sett en økning i antall utleieobjekter i markedet gjennom august. Vi opplever at flere som ikke har fått solgt sine boliger velger utleie i stedet, sier daglig leder for Utleiemegleren Jessheim, Tom Fjalestad.

Østfold

August ble en meget travel måned der vi signerte et rekordantall oppdrag for kontoret vårt i Moss. Til sammen ble hele 49 kundeforhold inngått.  De oppsatte privatvisningene resulterte også i bra oppmøte og et godt antall leiekontrakter ble signert, sier daglig leder for Utleiemegleren Østfold, Helge Hanch Hansen.

Vestfold

Utleiemegleren Vestfold åpnet sine dører 20. juli. Vi har fått inn oppdrag i alle byene fra Skien til Holmestrand og er godt i gang. Det er godt oppmøte på visninger av boligene.

Vi ser også at det er stor interesse blant store og små investorer. Vi er jevnlig i kontakt med kunder som ønsker å investere i en utleiebolig. Spesielt gjelder dette Tønsberg og Sandefjord, men også i Larvik- og Grenlandsområdet har vi merket bra interesse, sier daglig leder for Utleiemegleren Vestfold, Karsten Olsen.

Jakten på studentboliger er i gang, og vi ser en spesielt stor pågang etter ett-roms, noe som er normalt i forbindelse med studiestart. Det er en god økning i leieprisene, spesielt i Oslo, sier Administrerende Direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse6.7.2020 07:00:00 CESTPressemelding

Oslo: Det kostet nå i snitt 11.065,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 5,2% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 12%. For en 2-roms kostet det i snitt 13.405,- kroner, dette er en oppgang på 0,6% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 4,2%. En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 16.504,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 0,9%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 3,5%. - Leiemarkedet er i høysesong. Det leies ut rekordmange boliger om dagen og leilighetene går raskt. Alle typer boliger er populære, men vi merker ekstra stor pågang på kollektiver og små leiligheter. En tendens vi har sett mindre av siste årene er expats som kommer til Norge for å jobbe, dette har blusset opp igjen. Vi får mange henvendelser fra Relocation-byråer og firmaer som nå trenger bolig til sine ansatte. Dette er o

Det er stor aktivitet i utleiemarkedet, og det er mange studenter som allerede nå har leid bolig for studieperioden, sier Administrerende Direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal.5.6.2020 07:30:00 CESTPressemelding

Oslo: Det kostet nå i snitt 10.490,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 7,8% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 7,9%. For en 2-roms kostet det i snitt 13.320,- kroner, dette er en oppgang på 0,4% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,3%. En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 16.360,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 5,7%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,6%. - Det er et godt leiemarked i Oslo. Vi merker allerede at studentene har begynt boligjakten og 2-3 roms og kollektiv-leiligheter er det vi har flest henvendelser på for tiden. Tiden vi er inne i gjør at flere studenter velger å avlyse utenlandsstudier og reiser, det kommer til å bli mange om boligene i sommer. Vi anbefaler derfor å være tidlig ute dersom man skal finne seg bolig i Oslo fra høsten av. Flere av våre utleier