Prisrekord på norsk fish&chips-fisk

Storbritannia er Norges viktigste marked for torsk og hyse, mye takket være britenes forkjærlighet for fish&chips. I fjor eksporterte vi over 32000 tonn torsk og hyse direkte til Storbritannia, til en verdi av over en milliard norske kroner. I tillegg kommer nesten like mye fra Norge til Storbritannia via såkalte transittland, noe som gir en estimert totalverdi i 2018 på over to milliarder kroner.
Prisøkning
Tallene for i år ligger godt an til å overskride fjorårets. Aldri før har britene betalt mer for fryst torskefilet enn nå. Mens prisen per kilo lå på mellom 60 og 70 kroner i fjor, har den fram til august i år steget til nesten 75 kroner kiloen.
- Rekordprisen skyldes blant annet en svak norsk krone og større kamp om råstoffet fordi det er mindre fisk tilgjengelig på markedet, sier Sjømatrådets fiskeriutsending i Storbritannia, Hans Frode Kielland Asmyhr.
Velger norsk
Høye priser til tross, britene er villige til å betale mer for norsk hvitfisk når de skal ha sin fish&chips.
- Norsk fisk er kjent for god kvalitet og forbindes med å være bærekraftig. Det gjør at etterspørselen i dagligvarekjedene og fish&chips restaurantene er stor, sier Asmyhr.
Asmyhr understreker viktigheten av å opprettholde den gode, norske posisjonen – spesielt i forbindelse med uklarhetene rundt brexit. Han jobber derfor daglig med å markedsføre norske sjømatprodukter i Storbritannia.
Viktig marked
Fiskeeksportør Kjetil Sperre i Brødrene Sperre i Ålesund, understreker også at det britiske markedet er viktig for norsk fisk.
- Britene er en viktig kundegruppe for norsk fisk. Nå er det ekstra spennende med tanke på hva som skjer i forhold til brexit. Vi håper og tror at britene fortsatt vil ha norsk kvalitetsfisk uansett hva de lander på i brexit-spørsmålet. Det er derfor viktig at Norge får forhandlet seg frem til en god og varig handelsavtale med Storbritannia viss de forlater EU, sier Sperre.
I tre dager i september kommer de ti finalistene i Storbritannias største fish&chips-konkurranse til Ålesund for å lære mer om hvordan fisken blir fanget og håndtert før den havner på middagsbordet. En del av opplegget er å være med den nye og moderne fabrikktråleren Granit for å se hvordan hele prosessen foregår.
- Britiske kunder er veldig kvalitetsbevisste. Det er derfor viktig for oss å få vist frem hvordan fisken fanges og blir bearbeidet om bord i et moderne fiskefartøy, sier Kjetil Sperre.
---------------------------------------
Kontaktinfo:
Hans Frode Kielland Asmyhr, fiskeriutsending for Norges Sjømatråd til Storbritannia.
Tlf. +47 905 14837
E-post:hfa@seafood.no
Kjetil Sperre; Commercial Director, Brødrene Sperre
Tlf. + 47 901 23 608
E-post:kjetil@sperrefish.com
Odd Kristian Dahle;, informasjonsleder, Fiskebåt – havfiskeflåtens organisasjon
Tlf. + 47 906 15 658
E-post: odd-kristian@fiskebat.no
Bilder

Om Fiskebåt
Fiskebåt - havfiskeflåtens organisasjon, jobber for en miljøvennlig og lønnsom fiskeflåte, som leverer sunn mat fra bærekraftige bestander i verdens reneste havområder.
Følg pressemeldinger fra Fiskebåt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fiskebåt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fiskebåt
Statsbudsjettet: Skuffet over at regjeringen viderefører konkurransevridende avgiftspolitikk15.10.2025 11:36:21 CEST | Pressemelding
- Det er positivt at regjeringen øker bidraget til kompensasjonsordningen for fiskeflåten, men det er kun fritak for CO2-avgift som vil gi likeverdige konkurransevilkår med landene rundt oss. For store deler av fiskeflåten finnes det ikke alternativt drivstoff til diesel, og høye særnorske avgifter er ikke veien å gå for å få ned utslippene fra fiskeflåten, sier Audun Maråk, adm.dir. i Fiskebåt.
- Vitenskapelig grunnlag for å fravike forskernes kvoteråd for makrell6.10.2025 09:41:35 CEST | Pressemelding
Fiskebåt mener at det er et vitenskapelig grunnlag for å fravike havforskernes råd for hvor stor makrellkvoten for 2026 bør bli. Forskerne anbefaler en kvote på 174 357 tonn, en nedgang på 70 prosent sammenlignet med kvoterådet de ga for 2025.
Fiskeri blir devaluert i ny havvindutredning3.10.2025 13:21:42 CEST | Pressemelding
Fiskebåt advarer mot store konsekvenser for norsk fiskerinæring i kampen om havarealene. -Det er flere svakheter med utredningen som gjør at Fiskebåt blir bekymret, sier rådgiver Hanna Bauge i Fiskebåt.
- Loddefisket i Barentshavet må lukkes4.9.2025 10:47:00 CEST | Pressemelding
- Det er et påtrengene behov for å lukke fisket etter lodde i Barentshavet. Fartøy og rederi trenger større forutsigbarhet og må kunne forsvare investeringer. I tillegg er det behov for et reguleringsopplegg som legger opp til et mer miljø -og klimavennlig driftsopplegg. Det sier Espen Jacobsen, avdelingsleder i Fiskebåt.
- Klok beslutning av regjeringen21.7.2025 10:22:33 CEST | Pressemelding
-Finansdepartementets utsettelse av endringer i avgiftsregelverket for CO2 er en klok beslutning. Den er til det beste for Norge og for miljøet, og vil føre til økt verdiskapning, økt beredskap og ikke minst reduserte CO2-utslipp, sier Audun Maråk i Fiskebåt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
