Prisen på borettslagsboliger steg 1,8 prosent i 2. kvartal

NBBLs prisstatistikk viser at prisene på borettslagsboliger steg 1,8 prosent nominelt i 2. kvartal 2020.
Sjeføkonom i NBBL, Christian Frengstad Bjerknes, er overrasket over prisveksten i bruktboligmarkedet. Foto: Nadia Frantsen

– Etterspørselen i boligmarkedet har vært overraskende robust i møte med koronakrisen. Rentekuttene har utvilsomt vært en kraftig stimulans. Men vi skal heller ikke undervurdere betydningen av de store finanspolitiske krisepakkene som kom raskt på plass. Å kjøpe bolig er for mange den største investeringen de gjør, da er forutsigbarhet og troen på at man har en jobb viktig. Så langt har myndighetene lykkes med å skape denne tryggheten. Faktisk har prisveksten i bruktboligmarkedet vært overraskende høy, sier sjeføkonom i NBBL, Christian Frengstad Bjerknes.

Til tross for tiltakene ser vi fire grunner til at de realøkonomiske realitetene etterhvert vil dempe rentefesten som er i bruktboligmarkedet:

1. En kraftig global økonomisk nedgang rammer norsk økonomi.
  2. Våre to største næringer, olje- og boliginvesteringer, faller samtidig.
  3. Boliglånsforskriften vil dempe en eventuell gjeldsdrevet boligprisoppgang.
  4. Inntil vi får en vaksine/effektiv behandling forblir covid-19 en brems.

Se fullstendig statistikk her.