Prisen og beliggenheten er viktigst når vi velger hotell

Å velge hotell til ferien kan noen ganger være vanskelig – beliggenheten, prisen og frokosten er noe av det vi vurderer når vi leter etter hotell til reisen. I Tickets siste Kantar SIFO-undersøkelse ser vi at rimelige hoteller er viktigst, da mer enn én av to nordmenn ser på dette som en av de viktigste faktorene når de skal velge hotell. Deretter følger beliggenheten nær planlagte reiseaktiviteter og en god frokostbuffé.

Tickets Kantar SIFO-undersøkelse viser at over halvparten av nordmenn, 52 prosent, anser et rimelig hotell som en av de viktigste faktorene når de skal velge hvor de skal bo på reisen. Det er imidlertid stor forskjell mellom aldersgruppene når det gjelder jakten på rimelige hoteller. I aldersgruppen 18-30 år mener hele 72 prosent at et rimelig hotell er det viktigste når man bestiller overnatting, mens kun 39 prosent av aldersgruppen 66-79 er enige i dette.

-          Det er tydelig at vi legger stor vekt på å få valuta for pengene når vi søker etter hotell til reisen i disse tider. Dette gjelder spesielt de yngre aldersgruppene, som kanskje ikke tjener så mye eller har spart opp penger. Samtidig er en god frokostbuffet og god beliggenhet nær planlagte aktiviteter også avgjørende faktorer for å skape den ultimate hotellopplevelsen, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

Mens noen reisende foretrekker å tilbringe ferien ved hotellbassenget eller på en nærliggende strand, ønsker andre å fylle ferien med utflukter og aktiviteter. For dem er det også viktig at hotellet ligger i nærheten av stedene de planlegger å besøke, og 33 prosent oppgir dette som noe av det viktigste når de skal velge hotell.

En av faktorene som prioriteres høyt ved hotellbestilling er en god og variert frokostbuffé. Denne kommer på tredjeplass på listen, og 32 prosent oppgir dette som en av de viktigste faktorene ved hotellbestilling. Mange setter pris på en god frokostbuffé på ferien, uansett om de planlegger en aktiv eller avslappende dag. En variert frokostbuffé på hotellet kan forsterke totalopplevelsen av turen ved å tilby lokale retter og spesialiteter. Vi ser på en raus og fristende frokostbuffé som en viktig del av hotellopplevelsen fordi den gir en god start på dagen og muligheten til å oppdage nye smaker og retter.

De fem viktigste faktorene når vi velger hotell

1. At det er verdt prisen (52 prosent)
  2. At det ligger nær planlagte aktiviteter (33 prosent)
  3. At en god frokostbuffé er inkludert (32 prosent)
  4. At hotellet har bra service (21 prosent)
  5. At sengene er gode (20 prosent)

Kilde: Tickets Kantar SIFO-undersøkelse, riksrepresentativt utvalg. Tall i ( ) = andel som oppgir dette som en av de viktigste faktorene ved valg av hotell.

Om Ticket: Ticket er Nordens største feriereisebyråkjede med salg via butikk, på telefon og online. Ticket selger reiser fra samtlige ledende charterselskap, reisearrangører, cruiserederier, flyselskap, hotell og leiebilselskap. Ticket har 68 butikker i Norge og Sverige og online salg i 10 land under varemerkene Ticket, AirnGo og Charter. Ticket Feriereiser eies av investeringsselskapet Braganza.