Prisdryss til COWIs ingenørder

Årlig deler Annonsørforeningen (ANFO) ut priser for årets beste kampanjer og kommunikasjonsarbeid under Magnet Awards. I år mottok COWI et realt prisdryss for sin egenproduserte Ingenørd-kampanje, samt to priser for kampanjen Fortsette som før.
Kommunikasjonsteamet bak ingenørd-kampanjen, fra venstre Kristoffer Jakobsen, Ole Emil Johnsen, May Kristin Haugen og Ragnhild Heggem Fagerheim.

Tirsdag ble Magnet Award-prisutdelingen gjennomført. COWI var på forhånd shortlistet i hele seks kategorier, og ble med det det selskapet med flest plasseringer.

På tirsdag ble det klart at COWI fikk gull og bronse i samme kategori, nemlig "Årets kampanje overfor erfarne", samt sølv i kategorien «årets kampanje overfor studenter» og "årets helhetlige employer branding", og bronse i kategorien "åpen klasse". Hele ingenørd-kampanjen er laget inhouse av kommunikasjonsavdelingen i COWI. Det var en stolt kommunikasjonssjef som fulgte det strømmede prisdrysset tirsdag 8.juni.

– Jeg er veldig glad, men ikke minst utrolig stolt av at dette er noe vi har gjort selv. Teamet vårt har gjort alt fra idéskaping til gjennomføring, sammen med alle ingenørdene i selskapet. At vi i den kreative prosessen klarte å skape idéen, og å ta den ut i de formene og kanalene som vi har gjort, er imponerende, sier kommunikasjonsdirektør May Kristin Haugen.

Hun var også svært beæret av at ingenørdene imponerte juryen.

– Vi beundrer ingenørdene våre, og da er det utrolig gøy å se at konseptet, ideene og historiene også går rett hjem hos folk fra andre bransjen enn vår egen. Vi har sett historiene deres bygge stolthet internt og vekke engasjement eksternt. Jeg tror vi har klart å formidle det jeg opplever som kjernen i mye av det folkene våre gjør. Vi har fanget lunheten, humoren, det uformelle og det lekne. Folka vi har klart å få med på kampanjen har vært veldig gode bærere av idéen vår.

LES OGSÅ: MØT COWI INGENØRDER HER

Rådgiver- og ingeniørselskaper som COWI er helt avhengige av spesialistkompetanse: Det være seg sykehusspesialister, digitale spydspisser, prosessingeniører eller veiplanleggere. Nyordet ingenørd oppstod som et humoristisk paraplybegrep for de som går den ekstra mila innenfor faget sitt eller en annen personlig interesse.

Det overordnede målet bak kampanjen var å øke preferansen for COWI blant fagspesialister, samt å lokke kloke hoder til selskapet. Dette har kampanjen lyktes med – i tillegg til flere andre konsekvenser.

– Når vi lar ingenørdene våre få snakke ufiltrert om det de brenner for, får de en helt egen glød i blikket. Denne gløden smitter over på kolleger og bidrar positivt til arbeidsmiljøet. Kampanjen har også bidratt til å øke bevisstheten rundt at vi er et mangfoldig selskap, med et stort spenn av fagkompetanser og personligheter, sier Haugen.

Den andre prisvinnende kampanjen, Fortsette som før?, omhandler rådgivere og ingeniørers rolle i det grønne skifte. Den mottok tidigere i år pris for Årets kampanje under Finn Awards 2021.

DISSE PRISENE HENTET COWI HJEM

• Årets kampanje overfor erfarne: Gull
    Begrunnelse: "Dette er et kreativt case som imponerte stort. Å lage et konsept som kan samle, forene og inspirere en målgruppe som er spisset, men samtidig veldig bred, for å øke kjennskap om selskapet er ingen enkel oppgave. Å etablere et helt eget ord som forener målgruppen ble løsningen! Et kreativt konsept med alt fra kleskolleksjon til trykkannonser samlet en hel organisasjon. Det bygget stolthet blant medarbeiderne og dette førte til at de ansatte selv ble en vellykket markedsføringskanal for selskapet. Dette kombinert med bred digital kampanje førte også til 250 prosent økning i antall søkere der kvaliteten på søkere gikk opp og «time to hire» gikk ned. Men kanskje det alle viktigste anerkjennelse var kåringen av årets nyord fra alle ingeniørers favoritt-tegneserier, Lunch!"

• Årets kampanje overfor erfarne: Bronse
    Begrunnelse: Dette caset viser en tydelig strategi for å bygge omdømme og øke kjennskap i målgruppen. Den største utfordringen til selskapet er lav kjennskap i målgruppen sammenlignet med mange svært sterke konkurrenter. De satte derfor sammen en offensiv eksperimentering av nye formater, kanalmiks og historiefortelling som førte til virkelig imponerende resultater. Lyttertall på podcasts og lesertall på artikler var langt over benchmark, de fikk en imponerende økning i kjennskap og assosiasjoner til selskapet. I tillegg til den eksterne effekten har også den interne effekten vært positiv, med økt stolthet og redusert turnover.

• Åpen klasse: Bronse
    Begrunnelse: "Et friskt pust av ekte historier om ansatte som elsker alt fra star wars, lys, sykler, trær – til og med asbest. Å være nørd har sjeldent vært mer appellerende, og det er nettopp det vi synes er kult og annerledes med denne kampanjen".

• Årets kampanje ovenfor studenter: Sølv.
    Begrunnelse: "Strategien bak kampanjen var et konsept som både skulle bygge oppunder selskapets employer brand – og tiltrekke seg søkere til ledige stillinger. Konseptet måtte skille seg ut, være «viral by design» og begeistre. Juryen legger vekt på en god ide, som både var kreativ og strategisk og som gav resultater i flere kategorier. Selskapet klatret også oppover på Universum sin årlige kåring for teknologistudenter mot sine nærmeste konkurrenter".

• Årets helhetlige employer branding: Sølv.
    Begrunnelse: "Dette caset viser en tydelig strategi for å bote på den største utfordringen til selskapet, nemlig lavere kjennskap i målgruppen sammenlignet med et kobbel av svært sterke konkurrenter. Man har valgt en bred tilnærming til kandidatene, både med tanke på virkemidler og kanaler. Resultatene er virkelig imponerende, med lyttertall på podcasts og lesertall på artikler langt over benchmark, lav kostnad per lytter/leser, en imponerende økning i kjennskap og assosiasjoner til selskapet og klatring på Universums lister. I tillegg til den eksterne effekten har også den interne effekten vært positiv, med økt stolthet og redusert turnover".