Grappa Musikkforlag ASGrappa Musikkforlag AS

Prisbelønte Susanne Lundeng er ute med nordnorsk juleplate

Original juleplate fra prisvinnende Susanne Lundeng, Bjørn Andor Drage og Nils-Olav Johansen

Det jubles når nylig mottaker av NOPAs tekstpris, felespiller og sanger Susanne Lundeng går sammen med Nord-Norges store organist Bjørn Andor Drage og den unike gitarist og sanger Nils-Olav Johansen og løfter frem den nordlandske julesangskatten gjennom juleplaten «Kimer I klokker». Sammen har de skapt en rikholdig og dyptgående juleplate med folketoner fra Nordland.

Hør den her: https://orcd.co/kimeriklokker

I vare og heftige arrangementer fremfører de kjære og kjente sanger som I denne søte juletid, No koma Guds englar, Mitt hjerte alltid vanker og mange flere, men alle med stedegne melodier fra Nordland, og mange med nordlandske tekster av Elias Blix og Petter Dass.

Nordland er rik på gamle religiøse folketoner, men som ellers i Norge er det få som bruker de gamle stedegne melodiene når de synger julesanger. Mange av tonene har kildene sine i Saltdal og Saltdal kirke ble et naturlig innspillingssted.Heilo er svært glade for å stå bak denne utgivelsen med vakre gamle julesanger fra nord framført av tre særegne musikere.

Konserter:

4/12 - Borge kirke, Lofoten

5/12 - Sandnessjøen kirke

6/12 - Hattfjelldal kirke

7/12 - Vår Frue kirke, Trondheim

11/12 - Tromsø domkirke

12/12 - Saltdal kirke

13/12 - Bodin kirke, Bodø

14/12 - Gamle Aker kirke, Oslo

Susanne Lundeng har vært den viktigste fanebæreren av nordnorsk folkemusikk i 30 år. Fela er hennes instrument, men hun har mer og mer også utviklet seg som sanger og komponist. Hun høstet en Spellemannpris i folkemusikk for sin utgivelse av nordlandsslåtter og er en av Norges mest meritterte folkemusikere.

Bjørn Andor Drage, professor i orgel ved universitetet i Tromsø, har et nært forhold og førstehåndskunnskap til mye av dette stoffet. Han er oppvokst på Drage i Saltdal, der flere av kildene til sangene og nedtegningene kom fra.

Nils-Olav Johansener jazzgitarist og sanger som henter inspirasjon fra tradisjonell musikk fra hele verden i sitt musikalske uttrykk, og er kjent for sine virtuose improvisasjoner med umiskjennelig signatur. Han er ansatt som professor i jazzgitar på jazzlinja ved NTNU i Trondheim.

Frøydis Bergheim Ruud

froydis@grappa.no

Kimer I klokker består av julefolketoner i versjoner fra Nordland.