Prisbelønnet teknologi sparer millioner av fat med råolje og drikkevann: Verdens grønneste pasteurisering tilgjengelig i Norge

Ny dansk teknologi pasteuriserer melk med bare en tiendedel av energiforbruket sammenlignet med teknologien som brukes i dag. Vannforbruket ved pasteurisering reduseres til en tredjedel med den nye teknologien. Det vil revolusjonere produksjonen av flytende matvarer, som melk, jus, vin og øl.
«Lyras’ teknologi kan spare 40 millioner fat råolje og drikkevann tilsvarende 45 millioner menneskers årlige behov, hvis meierier i hele verden tar den i bruk», forteller Rasmus Mortensen, CEO i Lyras.

Når man skjenker et kaldt glass melk, er det de færreste som tenker over at den har vært gjennom en varmebehandling for å eliminere skadelige bakterier. Hittil har det krevd at melken varmes opp til minimum 72 grader i minst 15 sekunder. Men nå har selskapet Lyras A/S utviklet en teknologi som i stedet uskadeliggjør bakteriene med UV-lys. Det sparer store mengder energi og rent vann som før har inngått i prosessen, og er samtidig mer skånsomt for f.eks. melken.

«Lyras’ teknologi kan alene spare CO2 i en størrelsesorden som tilsvarer minst 40 millioner fat råolje hvert år – hvis den globale meieribransjen tar den i bruk. I samme omgang kan vi spare drikkevann tilsvarende 45 millioner menneskers årlige behov. For ikke å snakke om alle rørene, tankene og rengjøringsmidlene som ikke lenger er nødvendige. Teknologien forhindrer også matsvinn, fordi bakteriekulturene styres langt bedre under f.eks. osteproduksjonen, og fordi f.eks. ferskmelk får betydelig lengre holdbarhet i kjøleskapet ute hos forbrukerne», sier Rasmus Mortensen, CEO og stifter av Lyras.

UV-teknologi inaktiverer bakterier

«UV-teknologi er en gjennomtestet teknologi til desinfisering av overflater og f.eks. væsker som drikkevann. Teknologien inaktiverer bakterier og har et stort potensial. Hvis man f.eks. tar to petriskåler med like mange mikroorganismer og lyser på den ene med UV-lys, kan man tydelig se at organismene i denne blir uskadeliggjort. De dør og vokser ikke mer. UV-lys er svært effektivt», sier lektor i biologi- og miljøteknologi på Aalborg Universitet, Peter Roslev.

Vokser i kometfart

Nordjyske Lyras A/S vokser med kometfart etter å ha solgt de første energibesparende pasteuriseringsanleggene til Danmark, Sverige, USA, Australia og Spania. Lyras har store ambisjoner, og det handler ikke bare om sorte tall på bunnlinjen.

«Vår ambisjon er å gjøre en reell forskjell og skape en betydelig CO2-besparelse. Vi er først en suksess når man kan lese i CSR-regnskapene til matvarebransjen at energi-, vann- og kjemikalieforbruket er kraftig redusert ved hjelp av teknologien vår. Og jo mer, vi vokser, jo større grønn omstilling kan vi være med på å skape», avslutter Rasmus Mortensen.

Lenke til bilder

Fakta om Lyras’ kaldpasteurisering

Lyras har funnet opp en banebrytende teknologi som uskadeliggjør bakterier og sporer i råmelk og andre væsker med UV-lys. Teknologien er langt mindre energikrevende enn tradisjonell pasteurisering, som krever at melken varmes opp og kjøles ned igjen. Den nye teknologien kalles kaldpasteurisering og benytter et lysfilter som slipper gjennom UV-lys i en bestemt bølgelengde. Melk eller væske føres forbi lyset i en kontrollert bevegelse, slik at alle bakterier og sporer blir effektivt inaktivert. Den skånsomme behandlingen betyr at melken, jusen eller ølet beholder sine naturlige egenskaper og sin naturlige struktur, fordi den ikke trenger å bli varmet opp. Teknologien kan brukes på de fleste flytende matvarer.

Anleggene forventes å revolusjonere matvarebransjen ved kun å bruke en tiendedel av energien og en tredjedel av vannet i den lovpålagte pasteuriseringen av flytende matvarer, hvor bakterier og sporer blir inaktivert. Samtidig reduseres forbruket av kjemikalier til rengjøring og stål til rør og tanker. Det gir mindre matsvinn, både i produksjonen, som er bedre kontrollert, og fordi matvarene får lengre holdbarhet.

Lyras har hovedkvarter i Aalborg i Danmark, og teknologien er utarbeidet i samarbeid med Aalborg Universitet.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Video om Lyras’ pasteuriseringsteknologi.

Bilder

Om Lyras

Lyras
Gugvej 148
9210 Ålborg, Danmark

Følg pressemeldinger fra Lyras

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Lyras på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.