Pris- og renteøkninger har ført til overraskende endringer i forbruket

Ferske tall fra SpareBank 1 Østlandet viser at flere har prioritert pengene annerledes det siste året. Mens vi bruker mindre på mat og klær, er det fortsatt plass til reiser og opplevelser i budsjettet.
Elisabeth Landsverk, privatøkonom i  SpareBank 1 Østlandet
Elisabeth Landsverk, privatøkonom i SpareBank 1 Østlandet

- Renteøkninger og prisvekst har gjort oss mer bevisste på hvordan vi bruker penger i hverdagen. Samtidig ser det ut til at vi fortsatt prioriterer ferien hardt, sier Elisabeth Landsverk, privatøkonom i SpareBank 1 Østlandet.

Banken har analysert anonyme og aggregerte data fra kortforbruket til kundene de siste 12 månedene og sammenlignet med samme periode året før*.

Strammer inn på hverdagsutgiftene

Økte utgifter har bidratt til at vi tar grep. Blant annet har vi redusert forbruket på dagligvarer med i snitt 2,6 prosent de siste 12 månedene. Også pengebruken på klær og sko har dempet seg noe (-1,3 prosent).

- Dette er nok en naturlig følge av prisøkningene. Når matvarene blir dyrere ser vi etter billigere alternativer. Kanskje finner vi også ut at skoene våre har en sesong til i seg, sier Landsverk.

Også sportsutstyr har vi strammet ytterligere inn på. Her har det gjennomsnittlige forbruket gått ned med drøye åtte prosent.

Fortsatt reisefeber

Økte priser på flybilletter, pakketurer og hotell har likevel ikke satt en stopper for reiselysten til folk. Bankens tall viser at vi i snitt har brukt 64 prosent mer på reise og ferie de siste 12 månedene. Den største økningen har vært innenfor kategorien reisebyrå hvor forbruket har mer en doblet seg, etterfulgt av flyreiser (65 prosent), cruise (63 prosent) og hotell og overnatting (30 prosent).

- Selv om det høres voldsomt ut, må vi ta prisøkningene i betraktning hvor blant annet prisene på flyreiser og pakketurer har økt kraftig det siste året. Det bidrar naturligvis til å forklare noe av forbruksøkningen. Likevel ser vi at økningen i pengebruk er større enn prisveksten, så vi kan konstatere at vi har bestilt og reist mer enn i samme periode året før, sier Landsverk.

I en ny undersøkelse fra SpareBank 1** svarer 55 prosent av de som mottar feriepenger at de skal bruke årets feriepenger på reise. I tillegg har 33 prosent gjort tiltak i privatøkonomien for å få bedre råd til sommerferie i år.

- Kanskje er det nettopp sommerferien som motiverer til å kutte litt ekstra i hverdagsutgiftene, undrer Landsverk.

Vi bruker mer på opplevelser

Det er ikke bare på reiseposten vi ønsker å ta igjen det vi gikk glipp av under pandemien. I løpet av de siste 12 månedene har vi i snitt brukt 13 prosent mer penger på fritid og opplevelser sammenlignet med samme periode året før. Her er forbruksvinnerne uteliv (37 prosent), etterfulgt av kultur og opplevelser (31 prosent).

- Dette var tilbud vi ikke hadde i like stor grad under pandemien, så vi tar fortsatt igjen det tapte og er sultne på slike opplevelser. I tillegg bidrar prisøkningene til at det koster mer når vi besøker denne typen arenaer, sier Landsverk.

Flere tar turen over grensa

Tallene viser at det også har vært en økning i svenskehandelen de siste 12 månedene.

-  Selv om matvareprisene i Sverige har økt kraftig og svenskekrona er langt dyrere enn for et år siden, ser det ut til at mange på Østlandet fortsatt tar turen over grensa for å handle. Flere har nok også blitt nøye på å få med seg kvoten av alkohol og tobakk når de er ute og reiser. Pengebruken på tax free har godt over doblet seg sammenlignet med året før, sier Landsverk.

Om tallene og undersøkelsen

* Tall og vedlagte grafer viser gjennomsnittlig kortforbruk per kunde og er basert på en analyse av anonyme data fra kortforbruket til kunder over 18 år hos SpareBank 1 Østlandet i 12-månedersperioden april 2022 - april 2023 målt mot samme periode året før. Tallene inkluderer korttransaksjoner innenlands og utenlands for både debet og kredittkort. Alle data er aggregerte og anonymiserte.

** Forbrukerundersøkelsen om sommerøkonomi er gjennomført av Respons Analyse på vegne av SpareBank 1 i tidsrommet 27.04.2023-04.05.2023. Et landsrepresentativt utvalgt på 1210 personer er spurt.

Elisabeth Landsverk, privatøkonom i  SpareBank 1 Østlandet
Elisabeth Landsverk, privatøkonom i SpareBank 1 Østlandet
Grafen illustrerer endringer i gjennomsnittlig kortforbruk innen kategoriene klær, sko, sportsutstyr, dagligvarer og alkohol i perioden april 2022-april 2023 sammenlignet med april 2021-april 2022.
Grafen illustrerer endringer i gjennomsnittlig kortforbruk for  kategoriene camping, cruise, flyreiser,  turistattraksjoner, hotell og overnatting,  reisebyrå og tax free i perioden april 2022-april 2023 sammenlignet med april 2021-april 2022.
Grafen illustrerer endringer i gjennomsnittlig kortforbruk for kategoriene camping, cruise, flyreiser, turistattraksjoner, hotell og overnatting, reisebyrå og tax free i perioden april 2022-april 2023 sammenlignet med april 2021-april 2022.