PRIORs kyllingskåler bidrar til å gjenvinne 330 tonn plast

– PRIOR har i flere år jobbet med å bytte plasten i emballasjen på ferskvare for kyllingfilet, og er nå i mål med å fase ut ikke-gjenvinnbare materialer på forpakningene. Fra å ha 2 ulike plasttyper i en enkelt skål har vi nå én type plast, monoplast, som er tilgjengelig for gjenvinning, sier Siw Dejligbjerg Steen, konserndirektør Hvitt Kjøtt, Egg & Langtidsholdbart i Nortura og øverste leder for PRIOR.
Norturas emballasje må tilfredsstille strenge krav til mattrygghet for å ivareta kravet til kvalitet og holdbarhet på produktet. Forpakninger skal opprettholde kvaliteten på maten, beskytte råvarene mot forurensing og bevare holdbarheten.
– I tillegg må emballasjen tåle transport og håndtering. Det er viktig at emballasjen ikke blir ødelagt slik at vi unngår unødvendig matsvinn, forklarer Steen.
Mer bærekraftig emballasje
PRIOR har en fremoverlent satsing på bærekraft og jobber for at all emballasje skal være designet for materialgjenvinning innen utgangen av 2024.
– Skålene i monoplast er utviklet sammen med ledende leverandører i markedet og tilfredsstiller kravene vi har til emballasje for våre produkter. At PRIOR benytter én type plast, som lar seg resirkulere på en bærekraftig måte er et viktig skritt mot PRIOR og Norturas mål om 100 prosent bærekraftig emballasje på alle produktene våre innen 2030, sier Cecilie Arnesen Hultmann, leder for bærekraft i Nortura.
– Vi er på riktig vei med mer bærekraftig emballasje, men det er en prosess som tar tid fordi vi samtidig gjør en tilpasning av produksjonsutstyr og maskinpark, sier Steen.
Nortura har tatt Plastløftet
Nortura er en av flere bedrifter som har tatt Plastløftet.
– Plastløftet er et viktig initiativ i leverandørindustrien som forplikter leverandørene til bedre valg. Helt konkret betyr det at vi forplikter oss til å øke bruken av resirkulert plast, unngå unødvendig bruk av plast og at vi designer mer av vår emballasje for materialgjenvinning, sier Hultmann.
Plastløftet er etablert av Grønt Punkt Norge og skal bidra til en mer sirkulær plastøkonomi. Nortura jobber målrettet for å redusere bruken av plast som ikke kan resirkuleres. Plastløftet skal hjelpe norske bedrifter å nå EU sine nye mål for 2025/2030.
Kontakter
Pål EnghKommunikasjonsrådgiver
Tel:90767095pal.engh@nortura.noBilder
Lenker
Om Nortura
Nortura er en av Norges største matprodusenter, med kjente merkevarer som Gilde og Prior.
Vi jobber hver dag for matglede, helse, bærekraft og verdiskaping over hele landet.
Følg pressemeldinger fra Nortura
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nortura på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nortura
Nortura økte volumet av nøkkelhullsprodukter26.5.2023 12:00:00 CEST | Pressemelding
I 2022 økte Nortura det totale volumet av nøkkelhullsmerket mat fra 21% til 22%. Samtidig har Nortura nådd målet om 30% reduksjon av salt i sine produkter.
Norges første foringsforsøk på oksekjøtt med redusert klimaavtrykk22.5.2023 16:35:00 CEST | Pressemelding
Kan biffen du spiser bli like klimavennlig som tilbehøret? I dag målte Landbruks- og matminister Sandra Borch opp den første fôr-rasjonen til det første norske prosjektet som skal undersøke om det er mulig å fôre frem kjøtt med betydelig lavere klimaavtrykk.
Kun 5 av 10 vet at Gilde alltid leverer norsk kjøtt11.5.2023 18:00:00 CEST | Pressemelding
Gilde er en av Norges mest kjente merkevarer, men bare fem av ti er kjent med at Gilde er ensbetydende med norsk kjøtt. – Vi ser at mange forbrukere er opptatt av norsk og kortreist mat, nå tar vi grep for løfte fokus på det norske, sier Nina Rishovd Stavenæs, markedsdirektør i Gilde.
Nortura etablerer en ny standard for produksjon av egg10.5.2023 13:30:00 CEST | Pressemelding
Som første eggleverandør i Norden har Nortura investert i teknologi for kjønnssortering av rugeegg. Målet er å etablere en ny standard for eggproduksjon i Norge.
I mai selges det en pakke med Gilde grillpølser annethvert sekund8.5.2023 09:56:16 CEST | Pressemelding
Denne uken går vi inn i en av årets største pølseuker. I mai skannes det en pakke med grillpølser fra Gilde gjennom kassen i norske dagligvarebutikker hvert andre sekund i snitt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom