Prinsesse Märtha Louise tildeles Vidar Sandbecks Kulturpris, Regnbågåbrua

Sandbeckstiftelsen på Rena har i forbindelse med at det i år er 90 år siden Vidar Sandbeck ble født, opprettet en pris som skal bære multikunstnerens navn. Prinsesse Märtha Louise kommer til prisutdelingen i Åmot Kulturhus fredag den 30. mai kl. 13.00. Arrangementet er ett av tre under årets Sandbeckfestival ”Viser i Skogen”.

Prisen overrekkes av styreleder i Sandbeckstiftelsen, Åse Grønlien Østmoe. Til stede under prisutdelingen blir også fylkesmann Sigbjørn Johnsen og ordfører Ole Gustav Narud. Visesangeren Geirr Lystrup deltar sammen med Åmot Barnekor og Åmot Pensjonistkor. Prinsesse Märtha Louise vil bidra fra sitt repertoar og den åpne forestillingen ledes av programleder Tore Skoglund.

I sin begrunnelse for å tildele prinsesse Märtha Louise den første Vidar Sandbecks Kulturpris, Regnbågåbrua, sier Sandbeckstiftelsen at ”prismottakeren har utøvd, og utøver et faglig kunstnerisk virke som er sammenfallende med Vidar Sandbecks kunstneriske produksjoner og hans verdier. Prismottakeren bringer videre fortellertradisjonen i vårt land og har vist mot og styrke ved å tro på sine egne tanker og idèer. Disse har hun, på tross av ulike reaksjoner, valgt å gjennomføre i et verdifullt arbeid mot definerte målgrupper. Videre fremstår hun som et godt eksempel i sitt virke som forteller og formidler med bruk av humor og ved målbevisst arbeid”.

REGNBÅGÅBRUA

Og gutten han skar i en neverkvit stamme

E pil og to hjerter med bokstaver i

Og gutten var blåøyd og sola var framme

Og jinta var lugom, å, lykkelig tid

Vidar Sandbeck www.vidarsandbeck.com

Tom-Erik Tangen

Daglig leder

Bilde av Vidar Sandbeck

Om Sandbeckstiftelsen

.
2450 RENA

Følg pressemeldinger fra Sandbeckstiftelsen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sandbeckstiftelsen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sandbeckstiftelsen

Vidar Sandbecks Kulturpris for 10. gang tildeles i 2017 Øystein Sunde25.1.2017 14:07:45 CET | Pressemelding

-Det er grunn til å dvele ved både språkbevisstheten, den tydelige og direkte uttrykksformen, den folkelige observasjonsevnen og den måten både Øystein Sunde og Vidar Sandbeck formidler på. Fellestrekkene gjelder også humor og alvor i visene, hvor de begge lager sine tekster og melodier selv, men også når det gjelder bruk av instrumenter. Vidar Sandbeck som musiker, var fiolinist og gitarist, mens prismottakeren behersker en rekke strenge- instrumenter med en perfeksjon, teknikk og musikalitet som overgår det aller meste, sier ansvarlige for Sandbeck-arbeidet, og juryens sekretær, Tom-Erik Tangen.