Pressemøte 16.09.: Ladevettreglene legges frem av Brannvernforeningen, DSB og If

I forkant av den nasjonale Brannvernuka blir de nye ladevettreglene lagt frem av Norsk brannvernforening, DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) og forsikringsselskapet If.

Det økende antallet branner i elektriske ladbare artikler, som el-sparkesykler, de siste årene er bakgrunnen for lansering av de nye ladevettreglene. Bilde: Kripos

De siste årene har det vært stadig flere branner som knyttes til lading og batterier. De ti ladevettreglene er laget for deg som lader elektronikk og elektriske artikler - alt fra mobiltelefoner og PC-er til elsparkesykler og leketøy. Slik lader du sikrere!

På pressemøtet vil det blant annet bli vist flere eksempler på konsekvenser av ladebranner og vist bilder av gjenstander som har startet lade-/batteribranner. I løpet av møtet blir det også fortalt om hvorfor branner i litium ion-batterier er så vanskelige å slukke, og hvorfor en ladebrann kan være fatal, særlig på natten.

Ladevettreglene lanseres på bokmål, nynorsk, samisk og engelsk.

Pressemøtet finner sted:

Torsdag 16. september klokken 10.00

Hos forsikringsselskapet If på Vækerø i Oslo

Drammensveien 264, Vækerø Park, auditoriet i bygning F

Vennligst møt senest klokken 09.45 på grunn av registering for smittesporing. Det er parkeringsmuligheter på Vækerø Park. Busstopp Vækerø fra Oslo sentrum.

Til stede:

Rolf Søtorp - administrerende direktør i Norsk brannvernforening

Jon Eirik Holst - seksjonssjef i DSB

Anders Rørvik Ellingbø - branningeniør i forsikringsselskapet If

Det blir anledning til individuelle intervjuer i etterkant av pressemøtet.

Velkommen!

Brannvernuka 2021
Ladevettreglene lanseres i forbindelse med den årlige Brannvernuka, og er i år et samarbeidsprosjekt mellom Norsk brannvernforening, DSB, If og landets brannvesen.

Brannvernuka foregår i uke 38 hvert år som en nasjonal uke med fokus på brannsikkerhet. Formålet med Brannvernuka er å bevisstgjøre befolkningen om brannfaren i en tid på året da antall boligbranner øker. Årets fokus er ladevett.