Presseinvitasjon:Bellona overrekker Råvareløftet til fiskeriminister Bjørnar Skjæran

Råvareløftet definerer framtiden til norsk havbruksnæring, og viser hvordan laksens klimafotavtrykk kan reduseres og tusenvis av nye arbeidsplasser kan skapes.

Norskproduserte blåskjell bør bli en del av laksens fôr.

Hva skal laksen spise?
En rapport utarbeidet av Bellona i samarbeid med en rekke fôrprodusenter og Sjømat Norge gjennom samarbeidsplattformen Råvareløftet, presenter svar på utfordringer som vil definere framtida til norsk havbruksnæring.
Nesten alle råvarer vi bruker i dagens fiskefôr er importert, og fôret står for mer enn tre fjerdedeler av klimafotavtrykket til laksen. Råvareløftet viser hvordan laksens klimafotavtrykk kan reduseres ved å øke andelen av norske fôrråvarer fra 8 prosent i 2020 til 42 prosent i 2030 og 64 prosent i 2040. Mer enn 100 eksperter har vært involvert i rapporten. De mer enn 130 tiltakene som foreslås vil ikke bare gi betydelige bærekraftgevinster, men har også potensiale til å utløse et nytt grønt industrieventyr.
På konferansen deltar en rekke forskere, politikere og næringslivsledere. Det vil også bli anledning til å prøvesmake fremtidens fôrråvarer.

Praktisk informasjon:

Tid:

Tirsdag 29.november klokken 09.30

Sted:

Gamle Logen, Grev Wedelsplass 2, Oslo

Program:

Fra klokken 10.00 – 14.00 (se vedlagt program)

Dagens konfransier: Per Valebrokk

Norskproduserte blåskjell bør bli en del av laksens fôr.
Joakim Hauge, prosjekt

Globale klimautslipp på rekordnivå11.11.2022 07:00:00 CET | Pressemelding

–CO2-utslippene i 2022 er på et rekordhøyt nivå. Global Carbon Project sin rapport viser at lav- og nullutslippsmål i 2050 ikke er godt nok. Det viktigste er å kutte utslipp nå. Bellona er møkk lei av at vi kompenserer manglende utslippskutt i dag, med mer ambisiøse målsetninger i en fjern fremtid. Det er regjeringens og Stortingets jobb å sørge for virkemidler i alle deler av økonomien, sier daglig leder i Bellona, Hallstein Havåg.