PRESSEINVITASJON // Velkommen til rydding på den Nordiske strandryddedagen!

Lørdag 5. september kickstarter vi Strandryddeuka 2020 ved Foten badeplass i Fredrikstad. Forsøpling er et problem som rammer hele Norden og derfor har Hold Norge Rent sammen med 8 nordiske organisasjoner etablert den Nordiske Strandryddedagen. Ryddeaksjonen organiseres av Pelletspatruljen og det skal ryddes pellets fra containerlekkasjen i februar.

Hvert år bidrar tusenvis av frivillige til å rydde i hele Norden og frivillige fra Norge, Sverige, Danmark, Island, Finland, Færøyene og Åland er ute og rydder på den nordiske strandryddedagen. Sammen med Miljøstiftelsen Elv og Hav og Kystlotteriet inviterer Hold Norge Rent og Naturvernforbundet Fredrikstad og Hvaler pressen til ryddeaksjon og fellesnordisk satsing mot marin forsøpling ved Foten badeplass i Fredrikstad.

Markerer starten på Strandryddeuka 2020

Nordisk strandryddedag 2020 samler Danmark, Finland, Færøyene, Grønland, Island, Norge, Sverige og Åland til en felles nordisk dugnad for havet, og denne lørdagen i september skal tusenvis av frivillige fra hele Norden ut og rydde.

Nordic Coastal Clean Up eller Nordisk strandryddedag, ble gjennomført for første gang i 2017 og var en stor suksess både med hensyn til mobilisering av frivillige til opprydding av marint avfall og med hensyn til kunnskaps- og erfaringsoverføring på tvers av landegrensene.

– Samarbeid gjør oss sterkere, og Hold Norge Rent var aldri i tvil om at Nordisk strandryddedag ville både berike oss som organisasjon og styrke den norske og nordiske kampen mot marin forsøpling, sier prosjektleder for Nordisk strandryddedag, Fanny Pindsle.

Vi håper du vil bli med ut og rydde lørdag 5. september sammen med våre nordiske naboland, og markere starten på Strandryddeuken 2020.

Vedlagt finner dere program og adresse for dagen. Vi håper dere har anledning til å bli med, og kontakt oss gjerne dersom dere har noen spørsmål.

Tid: 12 - 14:00
Sted: Foten badeplass, Fredrikstad.
Oppmøte: Felles oppmøte på Foten cafe.
(1 minutts gange fra parkeringsplassen).

Program:

12:00: Hei og velkommen til Nordisk strandryddedag

12:05: Hva er Nordisk strandryddedag og hvorfor rydder vi pellets v/ Hold Norge Rent

12:10: Informasjon og HMS

12:20-14.00: Ryddeaksjon

14:00-14:20: Kaffe, vann. Matpakke.

Sammen rydder vi Norden!

Fanny PindsleProsjektleder for opprydding

Fanny Pindsle er Hold Norge Rents ryddegeneral, og leder for den store Strandryddeuka. Spør henne om marint avfall og lur rydding!

+47 922 06 173fanny@holdnorgerent.no

Nedre Vollgate 9

Følg saker fra Hold Norge Rent

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Hold Norge Rent på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Hold Norge Rent