Presseinvitasjon til Idrettsgallaseminaret og frokostseminar om Idrettens kvinneløft

I forbindelse med Idrettsgallaen, inviterer Norges idrettsforbund pressen til Idrettsgallaseminaret og frokostmøte om Idrettens kvinneløft, hvor statsminister Erna Solberg og kulturminister Trine Skei Grande vil være med og dele sine erfaringer.

Idrettsgallaseminaret: Det skjer hos oss også – seksuell trakassering i idretten.

Lørdag 4. januar kl. 12.00 – 13.45, Hamar Kulturhus

På årets idrettsgallaseminar setter vi søkelyset på seksuell trakassering og overgrep i idretten. Vi anerkjenner at dette både er et samfunnsproblem og et idrettsproblem – det skjer hos oss også. To viktige profiler i dette arbeidet internasjonalt, Karen Leach fra Irland og Colin Harris fra England, vil dele sine historier og komme med utfordringer til idretten.

De to internasjonale innlederne blir fulgt opp med en panelsamtale om status og utfordringer på området i Norge. Her tar vi opp både forebygging og håndtering, og vi får innspill fra andre arenaer enn idrett. Med oss har vi Tor Solbakken, som selv har erfaring som varsler, Iselin Shumba, kjent skuespiller og en av initiativtakerne til det første norske metoo-oppropet #stilleforopptak og Håvard B. Øvregård, som er fagansvarlig i NIF for idrettens arbeid mot seksuell trakassering.

I tillegg vil kulturminister Trine Skei Grande og idrettspresident Berit Kjøll hilse seminardeltakerne, og Guro Røen vil lede oss gjennom seminaret.

Påmelding: Åpen for alle

Det vil bli mulighet for intervjuer med deltagerne i etterkant av Idrettsgallaseminaret. Media som ønsker intervju bes oversende tema og ønsket intervjuobjekt til Kommunikasjonssjef Finn Aagaard i NIF på epost; finn.aagaard@idrettsforbundet.no innen fredag 3. januar kl. 16.00.

Frokostseminar: Idrettens kvinneløft

Søndag 5. januar kl. 09.00 – 10.30, Scandic Hamar

Norges idrettsforbund inviterer til frokostseminar hvor vi spør: «Hvordan kan idretten få kjønnsbalanse blant ledere og trenere»?

Foruten idrettspresident Berit Kjøll, får vi også besøk av Statsminister Erna Solberg, Kulturminister Trine Skei Grande og tidligere håndballspiller Gro Hammerseng som vil dele sine tanker rundt dette arbeidet.

Påmelding: Åpent for alle

Det vil bli mulighet for korte intervjuer med deltagerne i etterkant av Idrettsgallaseminaret. Media som ønsker intervju bes oversende tema og ønsket intervjuobjekt til Kommunikasjonssjef Finn Aagaard i NIF på epost; finn.aagaard@idrettsforbundet.no innen fredag 3. januar kl. 16.00