Presseinvitasjon til Frivillighetens dag 5. desember

Stortingspresidenten, Kulturministeren, forskere og ledere i frivilligheten møtes til markering av FNs internasjonale dag for frivillighet den 5. desember på Sentralen i Oslo. Dagen markeres nasjonalt og internasjonalt for å vise frem verdien av frivillighet, oppmuntre til støtte og verdsetting av frivilligheten i hele samfunnet.
Foto: Jo Straube, Venstre, Birgitte Heneide, Frivillighet Norge, Marius Nyheim Kristoffersen, Kirkens Nødhjelp, Geir Owe Fredheim, Stortinget, Marius Dalseg, Stortinget, CF-Wesennberg, Kolonihaven.no, PLAN B.

Frivillighet Norge markerer dagen med å invitere til frivillighetsfaglig konferanse, debatter og priser til fantastiske frivillige på Sentralen i Oslo.

Dagens innledere/paneldeltakere er blant annet Tone Trøen (H), Hadia Tajik (Ap), Kristin Clemet og Dagfinn Høybråten, og det blir debatter mellom Anette Trettebergstuen (Ap) og Frida Blomgren (V), og Freddy André Øvstegård (SV) og Bård Hoksrud (Frp).

Kulturminister Trine Skei Grande åpner prisutdelingen kl. 18 og deler ut flere av frivillighetsprisene. Se finalistene til Frivillighetsprisen 2019 her og Årets nykommer i frivilligheten her. Konferansier under prisutdelingene er Solveig Kloppen.

Pressen er hjertelig velkommen på Sentralen eller til å markere dagen på annen måte. Frivillighet Norge legger gjerne til rette for intervjuer. Det blir anledninger til å møte et stort mangfold av representanter fra frivillige organisasjoner og verdige finalister til årets priser.

Bilder fra arrangementet og av prisvinnere blir lagt ut til fritt bruk. Prisutdelingen vil bli direktesendt og vi legger ut embed-kode til deres kanaler. Det vil også være mulig å filme under prisutdelingen og koble seg på lyden fra lydteknikker.

Registrer deg for deltakelse og finn pressebilder og info her: https://frivillighetensdag.no/presse

En frivillighet for alle

Årets tema for FNs internasjonale dag for frivillighet er “Frivillighet for en inkluderende fremtid” og setter fokus på bærekraftsmål 10, «Mindre ulikhet». Tema for konferansen på Sentralen i Oslo er «En frivillighet for alle». Vi vil diskutere barrierer for deltakelse, sosiale forskjeller og utenforskap.

Hvordan skal din redaksjon markere Frivillighetens dag?

Vi oppfordrer alle redaksjoner i hele landet til å markere FNs internasjonale dag for frivillighet den 5. desember. Trenger dere fakta og tall se her. Trenger dere å komme i kontakt med representanter for frivillig sektor se her og her. Bruk #frivilliginnsats på poster i sosialer medier.