Presseinvitasjon til digitalt møte i LOs representantskap tirsdag 9. juni 2020

LO representantskapsmøte tirsdag 9. juni 2020 kl.10.00 gjennomføres digitalt. Media inviteres til å følge møtet via streaming.

Møtet startet med en minikonsert av Asle Beck.

Forslag til dagsorden:

1. Åpning – LOs representantskapsmøte 9. juni 2020

2. Den aktuelle faglige politiske situasjonen v/Hans-Christian Gabrielsen

3. LOs beretning 2019

4. Årsregnskap 2019 - Landsorganisasjonen i Norge

Møte vil være tilgjengelig for alle på www.lo.no eller https://motion.easymeet.se/ondemand/embed/?streamName=lonorge2020

For at systemet skal fungere optimalt ber vi deg klippe og lime lenken inn i Google Chrome.

Holship-saken: Streikeretten og organisasjonsretten går foran økonomiske rettigheter10.6.2021 11:40:38 CEST | Pressemelding

Menneskerettsdomstolen (EMD) slår fast at streikeretten og de fire frihetene ikke er likeverdige rettigheter. Avgjørelsen er en instruks overfor nasjonale domstoler om hvordan de skal vurdere inngrep i organisasjonsretten. Menneskerettsdomstolen slår, i motsetning til Høyesterett, fast at økonomiske friheter i seg selv ikke kan begrunne inngrep i organisasjonsretten. Dette er en viktig avgjørelse for hele den europeiske fagbevegelsen, sier lederen for LOs juridiske avdeling, Atle Sønsteli Johansen.