DeloitteDeloitteDeloitte

Presseinvitasjon til debatt: Livsverkets liv etter døden

Håvamål lærte oss at dommen som ettertiden feller over den avdøde, forsvinner aldri! I denne debatten vil blant annet investor Christian Ringnes og kunstner Bjarne Melgaard vise hvorfor de har en strategi for ettermæle og hvordan deres egne verdier skal forvaltes etter sin død. Velkommen til debatt onsdag 4. mars klokken 18.00.

Kunstnere, næringslivsaktører eller andre med sterke visjoner for sitt «post-død liv» nedfeller statuetter og gir fra seg styringen til stiftelser. Men går det alltid som de har tenkt og hvorfor blir det så mye bråk om disse stiftelsene?
IKEAs grunnlegger Ingvar Kamprad, Olav Thon, Kjell Inge Røkke og Christen Sveaas har puttet deler av sine verdier i stiftelser, men blir de husket om 100 år?
Vi planlegger livsverkets liv, etter døden, med kunstnere og næringslivsledere som har klare tanker om hvordan ettertiden skal huske dem.

Du møter:
Bjarne Melgaard, kunstner og idéskaper av «Dødshuset»
Siw Heggedal Longvastøl, avdelingsdirektør Stiftelsestilsynet
Christian Ringnes, entreprenør og kunstsamler
Agnes Moxnes, kulturkommentator NRK
Rina Mariann Hansen, byråd for kultur, idrett og frivillighet i Oslo kommune.
Christian Strand, debattleder

Debatten er onsdag 4. mars klokken 1800 hos Deloitte i Dronning Eufemias gate 14.

Påmelding på

www.thewaterfront.no

Arrangør av debatten er Munchmuseet og Deloitte som har gått sammen og laget debattserien The Waterfront Ideas. Debatten er gratis og åpen for alle.

Mer om paneldeltagerne:

Bjarne Melgaard

Bjarne Melgaard, er kunstner og idéskaper av «Dødshuset». Melgaard mener besettelsen som er i norsk kultur- og næringsliv om hva som skal bli deres ettermæle, og fikseringen på å ivareta døde kunstnere, neglisjerer en ung og vital kunstscene i Oslo.

Agnes Moxnes

Agnes Moxnes er kulturkommentator i NRK radio, TV og på nett. Moxnes hevder at billedkunst er den vanskeligste kunstarten å forholde seg til, fordi den er så koblet opp til drømmen om svimlende fortjeneste og et evig liv. Det er ingen menneskerett å havne på museum. Og du får ikke et museumsliv etter døden ved å spare på halvgod kunst.

Rina Mariann Hansen

Rina Mariann Hansen er en norsk politiker. Hun har siden 2015 vært Oslos byråd for kultur, idrett og frivillighet. . Hansen og Oslo kommune er mottaker av mange testamentariske gaver. Da må de alltid vurdere om de har økonomi og kapasitet til å forvalte gaven i tråd med giverens ønsker, og om de egentlig har lyst på eller bruk for gavene de får.

Siw Heggedal Longvastøl

Siw Heggedal Longvastøl, er avdelingsdirektør i Stiftelsestilsynet. Der har hun ansvar for tilsyn og kontroll med 6600 stiftelser, at de driver forsvarlig og etterlever sine formål.

Christian Ringnes

Christian Ringnes er forretningsmann og kunstsamler. Han er i dag største eier og administrerende direktør i eiendomsselskapene Eiendomsspar og Victoria Eiendom. Ringnes eier verdens eneste miniflaskemuseum og har en av Norges største private kunstsamlinger. Ringnes har gitt Oslo kommune 300 millioner kroner til opparbeidelse og drift av skulptur- og kulturminneparken Ekebergparken i Oslo, som åpnet i 2013.