PRESSEINVITASJON // Rydd med jobben på Nærøya

14. september er "Rydd med jobben"-dagen i Strandryddeuka og i den anledning vil Nærøysund kommune, Oceanize og Oppdretternes Miljøservice sammen med Hold Norge Rent invitere pressen til en ryddeaksjon på Nærøya.

Bli med på Strandryddeuka i Frivillighetens år

Hvert år markerer Hold Norge Rent Strandryddeuka med medlemmer og samarbeidspartnere med mål om å vise frem det arbeidet som gjøres med å rydde strender over hele Norge. I år er Strandryddeuka er et av signalarrangementene i Frivillighetens år og derfor en grunn til å feire litt ekstra. Onsdag 14. september er det Rydd med jobben-dagen og denne markeres i Nærøysund.

Sted: Nærøya, oppmøte på Norveg kl. 11.00

Når: fra kl. 11-17.00

Program:

11.00: Oppmøte Norveg med praktisk info om dagen før båten går ut til Nærøya og vi har en liten ryddeaksjon.
16.00: Vi samles igjen på Norveg for en uformell matbit.
17.00: Anledning for de som har lyst til å besøke Oceanize for å høre mer om hva bedriften gjør innen resirkulering av plast og håndtering av plast fra havet.

Hvem møter du:
Ordfører i Nærøysund vil være tilstede hele dagen. Det blir også deltakelse fra Hold Norge Rent, eierne av Oppdretternes Miljøservice – altså de store oppdrettsselskapene, Midtre Namdal Avfallselskap, samt frivillige ryddere og Oceanize - a sea change.

Nærøysund kommune, som er et av over 120 medlemmer i Hold Norge Rent, er kommunen med Norges lengste strandlinje og er Norges største havbrukskommune, med Rørvik som en stor fiskerihavn. Det betyr at Nærøysund også har store utfordringer med marin forsøpling.

Oppdretternes Miljøservice er et selskap som er eid av flere oppdrettselskap, og kom til etter et initiativ fra næringa selv. De siste fem årene har de ansatt opptil 40 ungdommer, som har jobbet med å rydde strandsonen rundt Namdalskysten.

Meld din interesse for arrangementet ved å ta kontakt med carl@holdnorgerent.no eller merethe@holdnorgerent.no

Arrangementet ligger også publisert på ryddenorge.no

Carl PedersenProsjektleder

Carl er ansvarlig for Min bit av Norge – der alle kan velge seg et område av Norge de ønsker å holde rent. Lurer du på hvordan du kan bidra med å holde nærmiljøet rent for søppel er det bare å ta kontakt. Carl kom til Hold Norge Rent i 2020 etter å hatt ansvar for flere kampanjer i Miljøagentene.

carl@holdnorgerent.no

Merethe HommelsgårdKommunikasjonsleder