Foreningen Ridderrennet

Presseinvitasjon: Ridderuka og Ridderrennet på Beitostølen hele neste uke

Det ukelange arrangementet Ridderuka, som avsluttes med det tradisjonsrike Ridderennet 25. mars, vil bli erklært for åpnet søndag 19. mars. Uka fylles med konkurranser og andre aktiviteter. Onsdag 22. mars vil Kulturminister Anette Trettebergstuen gjeste arrangementet.
Det ukelange arrangementet Ridderuka, som avsluttes med det tradisjonsrike Ridderennet 25. mars, vil bli erklært for åpnet søndag 19. mars. Foto: Alexander Eriksson/Foreningen Ridderrennet

Ridderuka er verdens største årlige vintersportsuke for syns- og bevegelseshemmede. Det kommer 300-350 deltakere i alderen 12-102 år fra en rekke ulike nasjoner. Uka blir avsluttet med det tradisjonsrike Ridderrennet.

Hver dag hele uken er det to aktivitetsøkter, etter frokost (kl. 09:00 – kl. 12:00) og etter lunsj (kl.13:00 – kl. 16:00). Hver kveld er det underholdning fra kl. 20:00!

Blant årets aktiviteter for de syns- og bevegelseshemmede er det blant annet hundekjøring, snowboard, alpint, kiting, skiskyting og langrenn. På morgenen blir det yoga for utøvere, frivillige og besøkende.

Redaksjonen bes ta kontakt med Ridderrennets kommunikasjonsrådgiver Johannes Fjose Berg på telefon +47 474 09 206 i forkant av arrangementene, slik at vi kan legge forholdene best mulig til rette.

Det vil bli lagt til rette for mediene med arbeidsstasjoner med Internettilgang.

Onsdag 22. mars får vi besøk av Kulturminister Anette Trettebergstuen, og det bli tilrettelagt for intervjuer sammen med, enkeltutøvere, frivillige/ledsagere og Ridderrennet.

Full programoversikt finner du her her.

Bilder

Last ned bilde
Spent synshemmet deltager og ledsager venter på startsignal før Ridderrennet. Foto: Alexander Eriksson/Foreningen Ridderrennet
Last ned bilde
En av Ridderukas frivillige hjelper en deltager som havnet i sikkerhetsnettet. Foto: Alexander Eriksson/Foreningen Ridderrennet
Foto: Alexander Eriksson/Foreningen Ridderrennet
Foto: Alexander Eriksson/Foreningen Ridderrennet

Om Foreningen Ridderrennet

Foreningen Ridderrennet
Idrettens Hus, Sognsveien 73

21 02 90 37http://www.ridderrennet.no/

Vi stimulerer til en aktiv hverdag for personer med funksjonsnedsettelse.
Med litt tilrettelingg får vi alle til litt mer. På våre arrangementer sørger vi for akkurat det, og for at våre deltakere kan prøve og gjennomføre aktiviteter i trygge omgivelser med de beste instruktørene.

«Jeg elsker Ridderuka fordi Ridderuka bidrar til at mennesker klarer å mestre livet sitt, og det er det som er god helse.»

- Bent Høie, Helse- og omsorgsminister

Følg pressemeldinger fra Foreningen Ridderrennet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Foreningen Ridderrennet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Foreningen Ridderrennet

Klart for generalforsamling i Foreningen Ridderrennet8.11.2022 09:23:20 CET | Pressemelding

Ridderuka 2023 arrangeres 19. - 26. mars på Beitostølen med det 58. Ridderrennet som høydepunkt. Ridderrennet fikk ikke plass på statsbudsjettet og går inn i 2023 med en usikker finansiell situasjon. Dette skal diskuteres med medlemmene på generalforsamlingen den 21. november. Tom Bratlie innstilles som styreleder i Foreningen Ridderrennet mens Siv Jensen og Mariann Marthinsen foreslås som nye styremedlemmer. (Ullevål, Oslo) – Ridderrennet har eksistert siden 1964. Det som startet med et skirenn for blinde har utviklet seg til å bli Ridderuka – verdens største årlige vintersportsuke for personer med fysisk funksjonsnedsettelse. I tillegg arrangerer foreningen Barnas Ridderuke, Riddercamp og BikeRiddercamp. Foreningen Ridderrennet bygger på grunnlegger Erling Stordals filosofi og verdier. Visjonen er «Å gjøre det mulige mulig», gjennom å bygge virksomheten på likeverd, respekt og frivillighet. Nåværende styreleder Håkon Gisholt har sittet i styret for Foreningen Ridderrennet siden 2014