Presseinvitasjon: Olje- og energiministeren til Drammen 25. september

Onsdag 25. september kl. 13.00 åpner olje- og energiminister Kjell-Bjørge Freiberg ABBs nye servicesenter og fabrikk for transformatorer og høyspenningsprodukter i Drammen.

•   Introduksjon av fasilitetene v/Steffen Waal, adm. dir., ABB AS
•   Kort tale v/olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg
•   Snorklipping
•   Omvisning i verksted, haller, oljelab etc.
•   Enkel bevertning

Registrering fra kl. 12.30, programmet starter kl. 13.00 og avsluttes kl. 14.30.
Adresse: Holmestrandsveien 117, Drammen (Kobbervikdalen).

Påmelding senest fredag 20. september til even.fladberg@no.abb.com, mobil 46 81 44 83.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en banebrytende teknologileder med et omfattende tilbud innen digitalisering. Med over 130 års innovasjonshistorie er ABB i dag ledende innen digitalisering med fire kundeorienterte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation, som støttes av den felles digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs markedsledende virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte. www.abb.no

ABB og ASKO samarbeider om elektrifisering av lastebilflåte11.5.2020 09:09:57 CESTPressemelding

ABB og ASKO-eier NorgesGruppen har inngått en konsernavtale om leveranser av ladeinfrastruktur for sin økende flåte med batterielektriske lastebiler. ASKO har daglig 600 lastebiler på veien og har mål om nullutslippsdistribusjon av dagligvarer i 2026. Avtalen innebærer at ABB skal bistå ASKO med effektiv og pålitelig ladeinfrastruktur for batterielektriske lastebiler ved distribusjonssentre over hele landet. De første ABB HVC 150C (150 kW) lynladere er allerede i drift hos ASKO på Kalbakken i Oslo. Til og begynne med lader de to batterielektriske Scania lastebiler, og flere er på gang. - Norges mest ambisiøse - ASKO har en ambisjon om å bli bærekraftig og klimanøytral. Det betyr at vi skal ha fokus på energieffektiviserende tiltak og ikke minst fornybare ressurser, sier Svein Sollie, direktør Transport hos ASKO. - Vår ambisjon krever store investeringer, spesielt innenfor energi og transport. ASKO skal være i førersetet innenfor disse områdene og vi skal våge å satse – og vi skal være