Norsk Fjernvarme

Presseinvitasjon: Ny utredning av avgiften på avfallsforbrennig

Mandag 16. januar legger Henrik Lystad i analyseselskapet Norwaste fram en ny utredning av den norske avgiften på avfallsforbrenning, med forslag om hvordan avgiften kan endres.

Framleggelsen skjer på Trehørningen energisentral på Hamar, som er ett av atten norske avfallsforbrenningsanlegg som omfattes av den omstridte forbrenningsavgiften. Det blir mulig å følge møtet på nett.

Utredningen viser at dagens avgift i liten grad fungerer etter hensikten, ettersom den ikke påvirker klimagassutslippene. Den peker deretter på hvordan avgiften kan intrettes slik at den kan bidra både til mindre plast i restavafall som går til forbrenning - og samtidig fremme karbonfangst, -lagring og -bruk.

Sted: Trehørningen energisentral, Engomsvingen 41, 2323 Ingeberg.

Tid: Mandag 16. januar kl 10.00-11.00

Program og lenke til strømming: https://fjernvarme.no/ny-utredning-av-forbrenningsavgiften

Det blir innlegg fra Henrik Lystad, daglig leder i Norwaste, Marit Storvik, direktør i Eidsiva Bioenergi og Kenneth Juul, gründer i Carbon Centric.
Stortingsrepresentantene Alfred Bjørlo (V) og Tor-André Johnsen (Frp) er invitert til å kommentere utredningen.
Møtet ledes av Trygve Mellvang Tomren-Berg, daglig leder i Norsk Fjernvarme.

For spørsmål og mer informasjon om arrangementet, ta kontakt med seniorådgiver Oda Therese Gipling i Norsk Fjernvarme på oda@fjernvarme.no eller mobil 99 303 825

Om Norsk Fjernvarme

Norsk Fjernvarme
P.b. 7184 Majorstuen

Norsk Fjernvarme er en interesseorganisasjon for norsk fjernvarmebransje. Foreningen har som hovedmål å fremme utvikling av fjernvarme og -kjøling basert på fornybar eller gjenvunnet energi. Vi representerer i dag 45 selskaper innen produksjon og distribusjon av fjernvarme og -kjøling, samt nær 80 assosierte medlemmer med interesser i bransjen (leverandører og konsulenter). Medlemmene står for over 90 prosent av fjernvarmeproduksjonen i landet.

Følg pressemeldinger fra Norsk Fjernvarme

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Fjernvarme på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Fjernvarme