Presseinvitasjon: Ny fiberkabel forbinder Norge og Danmark

Altibox og distrikts- og digitaliseringsministeren feirer ferdigstillelsen av en ny 173 kilometer lang fiberkabel mellom Larvik og Hirtshals.
Fra installasjonen av den undersjøiske fiberkabelen Skagenfiber mellom Hirtshals og Larvik. Arbeidet ble utført ved hjelp av kabelleggingsskipet Polar King.

Onsdag 4. november kl. 10.15 til 11.15 markeres ferdigstillelsen av den nye fiberforbindelsen som binder Norge sammen med kontinentet via Danmark. “Skagenfiber” ble nylig installert ved hjelp av kabelleggingsskipet Polar King, og fiberkabelen er nå ferdig testet og klar for bruk.

Av smittevernhensyn foregår markeringen digitalt. Interesserte medier bes melde interesse på forhånd til kommunikasjonsansvarlig per e-post: andreas.veggeland@lyse.no

Journalistene vil motta invitasjon til digitalt møte hvor prosjektet blir presentert og det vil bli gitt anledning til å stille spørsmål. Bilder og videomateriell som viser selve kabelinstallasjonen vil også bli gjort tilgjengelig for interesserte medier.

Følgende personer vil delta og være tilgjengelige for eventuelt intervju på markeringen:

Linda Hofstad Helleland, distrikts- og digitaliseringsminister
Toril Nag, konserndirektør Tele i Lyse
Tor Morten Osmundsen, administrerende direktør i Altibox
Geir Holmeradministrerende direktør i Skagenfiber

Bakgrunn:

Tidligere har over 90 prosent av datatrafikken fra Norge gått gjennom Sverige og videre til sentrale europeiske datasenterlokasjoner som København og Amsterdam. Med den nye fiberforbindelsen til Danmark reduseres nasjonal sårbarhet fordi vi får en ekstra føringsvei for datatrafikken.

Skagenfiber utgjør en viktig del av et europeisk fibernettverkAltibox holder på å etablere. Den nye forbindelsen vil ikke bare gi lynrask dataforbindelse til de europeiske markedene. Samtidig åpnes muligheter for kraftig vekst innen dataindustrien ettersom internasjonale datasenteraktører er avhengige av leveringssikkerhet for å sikre driftskritiske tjenester.

De nye fiberkablene til Europa vil gi en betydelig bedre brukeropplevelse for personer som er spesielt avhengig av tidskritisk opp- og nedlasting på nettet. Dette kan eksempelvis gjelde brukere som bruker skytjenester eller gjennomfører internasjonale transaksjoner.

Om Altibox:
Altibox er et datterselskap i Lyse-konsernet og har levert internett-, tv- og telefonitjenester over fiber siden 2002. Altibox har i dag over 250 ansatte og har hovedkontor i Stavanger. Nærmere 40 norske og danske lokale og regionale fiberselskaper leverer tjenester fra merkevaren AltiboxAltibox-partnerskapet har til sammen over 660 000 aktive kunder hvorav om lag 40 000 er tilhørende i Danmark. Altibox er Norges største leverandør av fiberbredbånd og har ifølge EPSI de mest fornøyde bredbåndskundene i Norge 11 år på rad.

Gjennom forretningsområdet Altibox Carrier leveres internasjonale kommunikasjonstjenester til datasentervirksomheter og operatør- og bedriftsmarkedet. Altibox Carrier er i ferd med å etablere en helhetlig europeisk nettverksstruktur som knytter Norge sammen med de sentrale datatrafikknytepunktene på kontinentet. Virksomheten innebærer investeringer i undersjøiske fiberkabler til utlandet; mellom Larvik og Hirtshals og mellom Stavanger og Newcastle.