Presseinvitasjon: Medievaneundersøkelsen 2019
Forbrukeratferden påvirkes av de siste månedens spesielle situasjon, men mange av de generelle trendene som kommer frem i undersøkelsen er underliggende.
- Noe atferd blir midlertidig endret under korona, annen atferd vil bli endret for alltid. Dette er noe av det vi skal diskutere med panelet, forteller Joachim Gullaksen, partner og leder av Telekom, Media og Teknologi-enheten (TMT) i Deloitte Norge.
I panelet sitter Siv Juvik Tveitnes – EVP News Media i Schibsted, Tine Jensen - CEO i Discovery Networks Norway, Kristian Tolonen - Analysesjefen i NRK og Mari Velsand - Direktør i Medietilsynet.
Medievaner før, under og etter koronakrisen
Undersøkelsen ble besvart på nett i desember 2019, men det er likevel mange interessante funn som vil gjelde også under og etter koronakrisen.
- Undersøkelsen viser at stadig flere er villige til å betale for nyheter, men gjennom koronakrisen har vi sett at selv om folk leser mer nyheter, så sliter mediene med å tegne nye abonnenter. Det er tydelig at utfordringene med forretningsmodellene i mediebransjen har blitt forsterket under koronakrisen, sier Joachim.
Ellers viser undersøkelsen at dobbelt så mange voksne mennesker over 72 oppgitt å foretrekke strømming fremfor lineær TV sammenlignet med tall fra fjoråret. Og mye mer.
Meld deg på webinar
Undersøkelsen blir lansert, presentert og diskutert den 23. juni kl. 09.00 – 10.15.
Meld deg på ved å fylle ut dette skjemaet, eller send en e-post til nilefeldt@deloitte.no.
For spørsmål om undersøkelsen eller andre uttalelser, ta kontakt med
Joachim Gullaksen
Partner og TMT-lead Deloitte Norge
jogullaksen@deloitte.no
+47 905 34 970
Om undersøkelsen
Dette er en undersøkelse blant over 1000 norske forbrukere i alderen 14 til 82 år om deres medievaner knyttet til blant annet aviser og nyheter, sosiale medier, podkast, og digitale enheter og plattformer. 1023 nordmenn har svart på undersøkelsen på nett i desember 2019, utført av YouGov, et uavhengig gallupbyrå.
Dette er den syvende utgivelsen av Deloitte Norges Medievaneundersøkelse. Den internasjonale rapporten gis ut for ellevte året på rad, og den amerikanske rapporten for trettende år på rad.
Les mer på Deloitte.no's TMT-sider.
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth EvjenDirector
Tel:+47 412 70 000eevjen@deloitte.noFrode Vik JensenPartner
Tel:+47 995 95 000fvikjensen@deloitte.noNina IlefeldtManager | Marketing & Communications
Tel:+47 926 81 866nilefeldt@deloitte.noBilder
Om Deloitte
Deloitte er et markedsledende selskap som leverer revisjon, advokattjenester, finansiell rådgivning, risikoanalyser og konsulenttjenester. Vi etterstreber å hjelpe våre kunder realisere sine ambisjoner, skape en positiv forskjell i samfunnet, og utnytte potensialet i våre medarbeidere.
Vi arbeider for en rekke internasjonale selskaper og norske virksomheter innen alle deler av næringslivet, ideelle organisasjoner, idrett og kommunal- og statlig sektor. Hver klient har tilgang til et tverrfaglig team som kan trekke på erfarne medarbeidere og internasjonal kompetanse på tvers av industrier, sektorer og fagdisipliner. Gjennom dette er vi i stand til å bidra med dyp innsikt og kvalifiserte meninger om problemstillinger i daglig drift, så vel som innspill og vurderinger om fremtidige scenarier. Med 1500 ansatte ved 23 kontorer i Norge har vi kapasitet og kompetanse til å gjennomføre alle typer prosjekter. Vi bidrar til å skape resultater for våre klienter gjennom en strategisk tilnærming til utfordringer, med høy grad av praktisk gjennomføringsevne.
Følg pressemeldinger fra Deloitte
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Deloitte på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Deloitte
Slik blir året i TMT-sektoren: Økende bruk av podkast og omsetningsrekorder innen elitesport for kvinner. Klare reguleringskrav for generativ AI vil gjøre det enklere å investere i teknologien.26.1.2024 13:46:00 CET | Pressemelding
I Deloittes årlige rapport, TMT Predictions identifiserer vi utviklingstrekk innenfor teknologi, media og telekommunikasjon, og ser på hvordan disse kan påvirke næringslivet.
Deloitte signerer langsiktig avtale med Norges idrettsforbund5.12.2023 09:03:53 CET | Pressemelding
Deloitte og Norges idrettsforbund inngår partnerskap med varighet til 2032. Samarbeidet er en forlengelse av Deloittes internasjonale samarbeid med IOC. Sammen skal partene jobbe på lag for en bedre fremtid.
Kostnadsøkning sender norske strømmekunder på flukt24.11.2023 06:00:00 CET | Pressemelding
Med stigende produksjonskostnader, kundefrafall og flere som deler abonnementer, vil strømmebransjen merke at kundene har mindre å rutte med. Det viser en fersk Deloitte-undersøkelse som gir ny innsikt i nordmenns digitale forbruksvaner.
Pixii kåret til landets raskest voksende teknologiselskap9.11.2023 12:39:36 CET | Pressemelding
Det norske energilagringsselskapet Pixii AS utkonkurrerte 50 finalister og stakk av med Deloittes pris som Norges raskest voksende teknologiselskap.
Deloitte lanserer nysatsing på aktuartjenester2.11.2023 16:02:32 CET | Pressemelding
Deloitte lanserer ny satsing på aktuartjenester i Norge ved å hente den erfarne aktuaren Trond Killi som ny partner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom