Deloitte

Presseinvitasjon: Medievaneundersøkelsen 2019

Del

Deloittes årlige Medievaneundersøkelse lanseres på webinar 23. juni kl. 09. Schibsted, Discovery, Medietilsynet og NRK møter til debatt og kommenterer funnene i lys av korona. Hovedtema er TV og strømming, sosiale medier, nyhetskonsum og podkast.

Forbrukeratferden påvirkes av de siste månedens spesielle situasjon, men mange av de generelle trendene som kommer frem i undersøkelsen er underliggende.

- Noe atferd blir midlertidig endret under korona, annen atferd vil bli endret for alltid. Dette er noe av det vi skal diskutere med panelet, forteller Joachim Gullaksen, partner og leder av Telekom, Media og Teknologi-enheten (TMT) i Deloitte Norge.

I panelet sitter Siv Juvik Tveitnes – EVP News Media i Schibsted, Tine Jensen - CEO i Discovery Networks Norway, Kristian Tolonen - Analysesjefen i NRK og Mari Velsand - Direktør i Medietilsynet.


Medievaner før, under og etter koronakrisen

Undersøkelsen ble besvart på nett i desember 2019, men det er likevel mange interessante funn som vil gjelde også under og etter koronakrisen. 

- Undersøkelsen viser at stadig flere er villige til å betale for nyheter, men gjennom koronakrisen har vi sett at selv om folk leser mer nyheter, så sliter mediene med å tegne nye abonnenter. Det er tydelig at utfordringene med forretningsmodellene i mediebransjen har blitt forsterket under koronakrisen, sier Joachim.

Ellers viser undersøkelsen at dobbelt så mange voksne mennesker over 72 oppgitt å foretrekke strømming fremfor lineær TV sammenlignet med tall fra fjoråret. Og mye mer.


Meld deg på webinar

Undersøkelsen blir lansert, presentert og diskutert den 23. juni kl. 09.00 – 10.15.

Meld deg på ved å fylle ut dette skjemaet, eller send en e-post til nilefeldt@deloitte.no.

For spørsmål om undersøkelsen eller andre uttalelser, ta kontakt med

Joachim Gullaksen
Partner og TMT-lead Deloitte Norge
jogullaksen@deloitte.no
+47 905 34 970

Om undersøkelsen

Dette er en undersøkelse blant over 1000 norske forbrukere i alderen 14 til 82 år om deres medievaner knyttet til blant annet aviser og nyheter, sosiale medier, podkast, og digitale enheter og plattformer. 1023 nordmenn har svart på undersøkelsen på nett i desember 2019, utført av YouGov, et uavhengig gallupbyrå.

Dette er den syvende utgivelsen av Deloitte Norges Medievaneundersøkelse. Den internasjonale rapporten gis ut for ellevte året på rad, og den amerikanske rapporten for trettende år på rad.

Les mer på Deloitte.no's TMT-sider.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Dronning Eufemias gate 14
0191 Oslo

+47 23 27 90 00http://www.deloitte.no

Deloitte er et markedsledende selskap som leverer revisjon, advokattjenester, finansiell rådgivning, risikoanalyser og konsulenttjenester. Vi etterstreber å hjelpe våre kunder realisere sine ambisjoner, skape en positiv forskjell i samfunnet, og utnytte potensialet i våre medarbeidere.

Vi arbeider for en rekke internasjonale selskaper og norske virksomheter innen alle deler av næringslivet, ideelle organisasjoner, idrett og kommunal- og statlig sektor. Hver klient har tilgang til et tverrfaglig team som kan trekke på erfarne medarbeidere og internasjonal kompetanse på tvers av industrier, sektorer og fagdisipliner. Gjennom dette er vi i stand til å bidra med dyp innsikt og kvalifiserte meninger om problemstillinger i daglig drift, så vel som innspill og vurderinger om fremtidige scenarier. Med 1500 ansatte ved 22 kontorer i Norge har vi kapasitet og kompetanse til å gjennomføre alle typer prosjekter. Vi bidrar til å skape resultater for våre klienter gjennom en strategisk tilnærming til utfordringer, med høy grad av praktisk gjennomføringsevne.

Følg saker fra Deloitte

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Deloitte på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Deloitte

Midt i en krise viser den yngre generasjonen mest motstandsdyktighet18.8.2020 09:00:00 CESTPressemelding

Deloitte Global Millennial Survey 2020 Deloitte Global Millennial Survey 2020 utforsker synspunktene til mer enn 27 500 millennials og Gen Zs, både før og etter starten av COVID-19-pandemien. Undersøkelsen har som formål å forstå deres synspunkter på en rekke temaer som hva de leter etter hos en arbeidsgiver, om de har de riktige kvalifikasjonene til fremtidens arbeidsliv og deres psykiske helse. Undersøkelsen kartlegger i tillegg deres syn på næringslivet, politikk, klima og pandemien. Undersøkelsen avdekker at til tross for de individuelle og personlige utfordringene millennials og Gen Zs står overfor, har de vært opptatt av større samfunnsspørsmål, både før og etter utbruddet av pandemien. Pandemien har styrket deres ønske om å bidra til å drive positive forandringer i lokalsamfunnene deres og rundt om i verden,og de fortsetter å kjempe for en verden der virksomheter og regjeringer speiler det samme engasjementet for samfunnet. Rapporten fra 2020 består av to deler. Den første delen

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom