Presseinvitasjon: Medievaneundersøkelsen 2019

Deloittes årlige Medievaneundersøkelse lanseres på webinar 23. juni kl. 09. Schibsted, Discovery, Medietilsynet og NRK møter til debatt og kommenterer funnene i lys av korona. Hovedtema er TV og strømming, sosiale medier, nyhetskonsum og podkast.

Forbrukeratferden påvirkes av de siste månedens spesielle situasjon, men mange av de generelle trendene som kommer frem i undersøkelsen er underliggende.

- Noe atferd blir midlertidig endret under korona, annen atferd vil bli endret for alltid. Dette er noe av det vi skal diskutere med panelet, forteller Joachim Gullaksen, partner og leder av Telekom, Media og Teknologi-enheten (TMT) i Deloitte Norge.

I panelet sitter Siv Juvik Tveitnes – EVP News Media i Schibsted, Tine Jensen - CEO i Discovery Networks Norway, Kristian Tolonen - Analysesjefen i NRK og Mari Velsand - Direktør i Medietilsynet.

Medievaner før, under og etter koronakrisen

Undersøkelsen ble besvart på nett i desember 2019, men det er likevel mange interessante funn som vil gjelde også under og etter koronakrisen.

- Undersøkelsen viser at stadig flere er villige til å betale for nyheter, men gjennom koronakrisen har vi sett at selv om folk leser mer nyheter, så sliter mediene med å tegne nye abonnenter. Det er tydelig at utfordringene med forretningsmodellene i mediebransjen har blitt forsterket under koronakrisen, sier Joachim.

Ellers viser undersøkelsen at dobbelt så mange voksne mennesker over 72 oppgitt å foretrekke strømming fremfor lineær TV sammenlignet med tall fra fjoråret. Og mye mer.

Meld deg på webinar

Undersøkelsen blir lansert, presentert og diskutert den 23. juni kl. 09.00 – 10.15.

Meld deg på ved å fylle ut dette skjemaet, eller send en e-post til nilefeldt@deloitte.no.

For spørsmål om undersøkelsen eller andre uttalelser, ta kontakt med

Joachim Gullaksen
Partner og TMT-lead Deloitte Norge
jogullaksen@deloitte.no

Om undersøkelsen

Dette er en undersøkelse blant over 1000 norske forbrukere i alderen 14 til 82 år om deres medievaner knyttet til blant annet aviser og nyheter, sosiale medier, podkast, og digitale enheter og plattformer. 1023 nordmenn har svart på undersøkelsen på nett i desember 2019, utført av YouGov, et uavhengig gallupbyrå.

Dette er den syvende utgivelsen av Deloitte Norges Medievaneundersøkelse. Den internasjonale rapporten gis ut for ellevte året på rad, og den amerikanske rapporten for trettende år på rad.

Les mer på Deloitte.no's TMT-sider.