Presseinvitasjon: Kongen åpner nytt «Hall of Fame» for idretten

38 nye utøvere og seks lag innlemmes nå i Norsk Idretts Æresgalleri. Pressen ønskes velkommen til å dekke åpningen og intervjue idrettsutøverne som er til stede.

Foto: Erik Johansen / NTB

Bildetekst: Golfspiller Suzann "Tutta" Pettersen innlemmes nå i Æresgalleriet. Her i aksjon under sommer-OL i 2016. Foto: Erik Johansen / NTB    Dette bildet skal kun brukes i tilknytning til denne saken, og alltid med bildekreditering.

Den offisielle åpningen av det nye galleriet vil bli foretatt av Hans Majestet Kong Harald. Begivenheten finner sted hos DNV GL (Veritas) på Høvik tirsdag 11. februar kl. 17.30-19.00.

Bekreftede gjester:

* Suzann Pettersen

* Knut «Kupper’n» Johannesen

* Odd-Bjørn Hjelmeseth

Norges eldste idrettshelter tar nå - sammen med landets yngre idrettshelter steget inn i vår nye tid.

Norsk Idretts Æresgalleri opphører i sin nåværende form - som fysiske bilder tilgjengelig kun på Lillehammer. Galleriet oppstår i stedet i et digitalt format tilgjengelig for alle - til enhver tid.

I Norsk Idretts Æresgalleri «The Norwegian Sports Hall of Fame», inngår om lag 220 av Norges fremste idrettsutøvere og lag. Fra Axel Paulsen, skøyter, til Suzann Pettersen, golf. Mellom disse finner en store idrettsutøvere som har beveget det sportselskende norske folk gjennom mer enn 100 år.

Også Hans Majestet Kong Harald, verdensmester i seiling og hans far, Hans Majestet Kong Olav, olympisk mester i seiling er begge tatt opp i Æresgalleriet.

Alle forlater nå det fysiske galleriet på Lillehammer for å bli tilgjengelig i et åpent, digitalt galleri.

Det digitale Æresgalleriet er et samarbeidsprosjekt mellom Norske Idrettsleder-Veteraner (NIV) og NTB. NTBs journalister og fotografer har fulgt norske idrettsutøvere i over hundre år. Ut fra en samling bestående av tre millioner sportsbilder og enorme mengder tekst, har de nøysomt foreslått de beste bildene til Æresgalleriet.

Kulturdepartementet har også bidratt til etableringen gjennom et tilskudd på 250 000 kroner.

NIV leder, Atle Sundelin, uttaler at Æresgalleriet ble opprettet av NIV for å hedre landets fremste idrettsutøvere både i de olympiske og ikke olympiske idretter. Det nye digitale Æresgalleriet vil gjøre det mulig, også for fremtiden, å fortsette denne tradisjonen.

– Sammen med NIV har vi børstet støv av uforglemmelige idrettsprestasjoner. Nå har vi et levende «Hall of Fame» for idretten – til glede for alle, sier Mads Yngve Storvik, sjefredaktør og administrerende direktør i NTB.

– Det er en glede å få lov til å hedre de beste av de beste, de som har skrevet norsk idrettshistorie med gullskrift, sier Storvik.

Norsk Idretts Æresgalleri ble første gang lansert i 1991. Nye navn er kommet til i årene som har fulgt. I påvente av overgang fra gammel til ny tid har galleriet ikke blitt fornyet de siste årene.

Når Hans Majestet Kong Harald foretar den offisielle åpningen av Æresgalleriet, er det derfor 38 nye utøvere og seks nye lag som blir lagt til.

Navnene blir kjent der og da.

Men det er ingen hemmelighet at Suzann Pettersen er en av disse. Vårt golf-ess, som avsluttet sin strålende karriere sist høst, og som på årets idrettsgalla ble tildelt hedersprisen, vil blant en rekke andre idrettshelter være til stede ved åpningen:

På Høvik.

Hos DNV GL (Veritas).

Tirsdag 11. Kl. 17.00.

Representanter for pressen er velkommen.

Foto: Erik Johansen / NTB