Presseinvitasjon: Kåring av Elbilhovedstaden 2019

Hvilken by har gjort mest og best for å legge tilrette for det store elbilskiftet? 14. august deler klima- og miljøminister Ola Elvestuen ut den prestisjefylte prisen under Arendalsuka.

For tredje år på rad ønsker Norsk elbilforening velkommen til den prestisjefylte kåringen av Norges elbilhovedstad 2019. Prisen deles ut av klima- og miljøvernminister Ola Elvestuen. Norge er verdensledende i overgangen til elbil. Men hvilken norsk by har gjort mest for å kutte utslipp fra transport og legge til rette for elbilskiftet?

Når: 14. august
Tid: 18.00-19.30
Sted: Samferdselsteltet på Arendalsuka

I fjor tok Bergen gullet «hem» og Oslo gikk av med seieren i 2017. Klarer Stavanger eller Trondheim å nå toppen i år, eller blir det en seier nummer to for Oslo eller Bergen?

Byene blir representert av:

• Bergen – ordfører Marte Mjøs Persen
  • Oslo – ordfører Marianne Borgen
  • Stavanger – kommunalråd, Per A. Thorbjørnsen,
  • Trondheim – varaordfører, Ola Lund Renolen

En fagjury vurderer byene opp mot hverandre basert på deres egen rapportering av innsatsen det siste året, men det kan alltids gis ekstrapoeng for en overbevisende presentasjon på selve arrangementet!

Spenningen varer helt til dommerne har trillet terningen!

Juryen består av:

• Erik Lorentzen, leder av fag og rådgivning, Norsk elbilforening
  • Marius Holm, daglig leder, miljøstiftelsen Zero
  • Beate Nossum, byråleder og spesialrådgiver, Footprint

Velkommen til Samferdselsteltet 14. august klokken 18.00!

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon med formål å fremme elektrisk mobilitet med energieffektive kjøretøy drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder. Vi har over 75.000 medlemmer som i hovedsak privatpersoner, men  også noen er organisasjons- og bedriftsmedlemmer.