Presseinvitasjon: Innovasjonstalen i Bodø

Norge er blitt et «gründerland». Med 62 000 nye selskaper hvert år har Norge langt flere gründere enn våre naboland. Dessverre vokser kun en liten del av disse seg store. Hvordan kan vi legge bedre til rette for at flere bedrifter vokser seg store? Vi tar debatten under årets Innovasjonstale «Kultur for Vekst» i Nordland.

Innovasjonstalen 2019 handler om hvordan bedrifter skal vokse seg store, for å sikre arbeidsplasser og inntekter.

Har Nordland like stor andel høyvekstbedrifter som andre fylker? Er det mange selskaper i vår region som klarer å skape vekst etter en periode med en svak nedgang?

Penger og kompetanse er kritisk for vekst, men vekst handler også om å ville vokse. Ikke bare for bedriftene, men for hele regionen. Hva skal til for å ta et selskap fra 50 til 500 ansatte? Har vi en kultur for vekst og hvordan skaper vi de riktige strukturene for vekst i vår region? Dette er noen av spørsmålene vi ønsker å diskutere under årets innovasjonstalearrangement i Bodø.

13. juni holder Innovasjon Norge Nordlands direktør, Monica Ahyee, årets Innovasjonstale «Kultur for vekst» i Stormen Konserthus.

Tid: Torsdag 13. juni klokken 08:00 – 10:00

Sted: Stormen Konserthus, Lille sal, Storgt 1b, 8006 Bodø

Program:

Arrangementet begynner klokken 08:20. Registering fra klokken 08:00 – 08:20

Innlegg:

• Fra LEGO i Bodø til Newton og Boeing i Beijing. Hva skjedde?
    Per Arild Konradsen, styreleder og gründer, First Scandinavia
  • «Velferdsprofitør eller pappa»
    Benn Eidissen, investor, Edissen Consult AS
  • Foreløpig ingen tittel
    Daniel Bjarmann-Simonsen, statssekretær, Nærings- og fiskeridepartementet

Debattdeltakere:

• Trude Glad, konserndirektør Helgeland og Salten, Sparebank1 Nord Norge
  • Tarald Sivertsen, eier og styreleder, Folden Akva AS Steigen
  • Einar Remi Holmen, administrerende direktør, BRUS
  • Ingelin Noresjø, fylkesråd for næring, Nordland fylkeskommune
  • Daniel Bjarmann-Simonsen, statssekretær, Nærings- og fiskeridepartementet
    Bjørg Jenssen, avdelingsleder, Innovasjon Norge Nordland

Moderator

Dagens moderator er Inger-Gunn Sande, daglig leder i Nordnorsk Kommunikasjon AS

Påmelding:
Det vil bli muligheter for intervjuer med Innovasjon Norge etter arrangementet, og vi kan videreformidle kontakt med andre deltagere.  For intervjuforespørsler, spørsmål eller påmelding kontakt Anita Skog, 91661376, anita.hennie.skog@innovasjonnorge.no

Dette mener Innovasjon Norge om statsbudsjettet for 20207.10.2019 11:41:46 CESTPressemelding

- Dette er et godt budsjett for videre utvikling og nødvendig omstilling av norsk næringsliv. Budsjettforslaget gir Innovasjon Norge økte muligheter til å bidra med risikokapital til norske vekstbedrifter. Norge trenger bedrifter som vokser, gir arbeidsplasser og bidrar med skatter og eksportinntekter som sikrer den fremtidige velferden for oss alle, sier administrerende direktør Håkon Haugli i Innovasjon Norge.