Presseinvitasjon: Fjellvettdagen

Etter to påsker med restriksjoner skal nordmenn tilbake til påskefjellet. Mandag 11. april markerer Røde Kors og DNT Fjellvettdagen for å minne folk om å være varsomme.
Husker du kart og kompass? Foto: Marius Dalseg, DNT

Den Norske Turistforening (DNT) og Røde Kors markerer Fjellvettdagen på Oslo S mandag 11. april kl. 08 - 11.

Det er første gang siden 2019 at DNTs betjente hytter er åpne som normalt, og på grunn av pandemien har det heller ikke vært mulig å gå fra hytte til hytte. Nå ventes mer folk i fjellet enn på flere år, og Røde Kors bemanner rundt 150 vakthytter over hele landet.

Generalsekretær Dag Terje Klarp Solvang fra DNT stiller sammen med representanter fra Røde Kors Hjelpekorps sitt landsråd. De vil dele ut Fjellvettreglene til de som passerer på stasjonen, minne om trygg ferdsel i påskefjellet og gi gode tips til påsketuren.

I år er det ekstra fokus på planlegging av turen, og på fjellvettregelen om å ta med nødvendig utstyr for å kunne hjelpe deg selv og andre. Nå er det mange som skal på tur etter noen års pause. Er det slik at folks kart- og kompasskunnskaper er dårligere enn før? Husker vi hva vi må ha med?

Hvorfor arrangere Fjellvettdagen?

Målet med dagen er å sette fokus på trygg ferdsel i fjellet, og få folk til å tenke på fjellvettreglene før de drar på fjelltur.

I år er det 55 år siden den siste ulykkespåsken, der 17 mennesker mistet livet. Det er heldigvis lenge mellom dødsulykkene i vår tid, men det gjelder å være forberedt på uforutsette situasjoner i fjellet. Fjellvettreglene er derfor minst like viktige nå som i 1967.

Ta kontakt med kommunikasjonssjef Simen Rommetveit Halvorsen på 98639498 eller simen.halvorsen@dnt.no for intervjuavtaler eller informasjon.

Dette er Fjellvettreglene

1. Planlegg turen og meld fra hvor du går.

2. Tilpass turen etter evne og forhold.

3. Ta hensyn til vær- og skredvarsel.

4. Vær forberedt på uvær og kulde, selv på korte turer.

5. Ta med nødvendig utstyr for å kunne hjelpe deg selv og andre.

6. Ta trygge veivalg. Gjenkjenn skredfarlig terreng og usikker is.

7. Bruk kart og kompass. Vit alltid hvor du er.

8. Vend i tide, det er ingen skam å snu.

9. Spar på kreftene og søk ly om nødvendig.

Les mer her: https://inspirasjon.ut.no/fjellvett-sikkerhet/fjellvettreglene/100495

Husker du kart og kompass? Foto: Marius Dalseg, DNT
Fjellvettreglene skal deles ut på Fjellvettdagen FOTO: DNT