Presseinvitasjon: ABB markerer milepæl for grønn teknologisuksess, Skien 21.11.2019

Har produsert 1 000 000 koblingsanlegg i Skien for distribusjon av strøm og fornybarbransjen.

Slike koblingsanlegg er et viktig bidrag til det grønne skiftet. Milepælen er også en eksportsuksess av dimensjoner. ABB inviterer derfor pressen til markeringen av produksjon av koblingsanlegg nummer 1 000 000.

ABB er Skien kommunes største private arbeidsplass med rundt 650 ansatte og er dermed en viktig hjørnesteinsbedrift.

Agenda torsdag 21. november 2019:

• Kl. 11.30: Lunsj
  • Kl. 12.15: Markering av koblingsanlegg nummer 1 000 000
  • Kl. 13.15: Mulighet for omvisning/fotografering

Adresse: ABB, Amtm. Aallsgate 73, Skien.

Gangavstand fra Skien jernbanestasjon.

Informasjon/påmelding ved Even Fladberg, even.fladberg@no.abb.com, mobil 46 81 44 83, senest 15. november 2019.

Bergerveien 12
1396 Billingstad

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte.

ABB åpner produksjonsanlegg for energilagringssystemer1.11.2019 13:00:00 CETPressemelding

ABB produserer energilagringssystemer for jernbane, el- og trolleybusser og el-lastebiler ved et nytt produksjonsanlegg i Baden, Sveits Energilagringssystemene bidrar til å redusere utslipp og øke energieffektiviteten. Fremtidig bruk inkluderer applikasjoner i trolleybusser i flere sveitsiske byer ABB åpnet nylig sin nye fabrikk for energilagringssystemer for mobilitet i Baden i Sveits. Åpningen ble markert med en seremoni hvor kunder, politikere og medierepresentanter var tilstede. Energilagringssystemene vil bli brukt i jernbaner, el- og trolleybusser og el-lastebiler. Anlegget representerer en viktig investering i Sveits som produksjonsland samt at det gir merverdi for applikasjoner i inn- og utland. Utslippsfri transport ABB har allerede mottatt ordre på energilagringssystemer fra flere bilprodusenter i forskjellige land. I andre applikasjoner vil løsningene blant annet bli brukt i nye trolleybusser i de sveitsiske byene Zürich, Lausanne og Fribourg. Energilagringssystemer er en nø

ABB kobler verdens største havvindpark til Storbritannias kraftnett30.10.2019 15:30:00 CETPressemelding

Første gangs bruk av høyspent likestrøms-teknologi (HVDC) med lavere miljøavtrykk for tilkobling av havvindparker i Storbritannia Doggerbank havvindpark vil gi energi til 4,5 millioner hjem Prosjektet vil øke britisk havvindkraftkapasitet med 3,6 GW, tilsvarende fem prosent av landets totale kraftproduksjon ABB er valgt av Equinor og britiske SSE Renewables for å levere høyspent likestrøm-omformerstasjoner (HVDC Light®) for å koble verdens største havvindpark, Doggerbank i Nordsjøen, til Storbritannias kraftnett. Dette er første gang HVDC-teknologien brukes for havvind i Storbritannia. ABB skal levere teknologi med et av de minste miljøavtrykkene gjennom det mest kompakte omformerstasjonsdesignet kombinert med det laveste energitapet i kraftindustrien. ABB vil levere HVDC Light®-omformersystemer, mens Aibel vil levere to HVDC-omformerplattformer. I 2016 inngikk ABB og Aibel et samarbeid om design, prosjektering og optimalisering av havvindkobling. Equinor sentral - Å vinne kontraktene