COWI AS

Presenterer unike brukonsepter for Halsafjorden og Sulafjorden

Del

Arbeidsfellesskapet AMC (Aas-Jakobsen, Multiconsult og COWI) har utført forprosjekter for fem hengebruløsninger for to fjorder på Nord-Vestlandet.

Hengebru i to spenn over Halsafjorden med sentralt tårn på tension leg platform (TLP). Illustrasjon: Dissing+Weitling/AMC
Hengebru i to spenn over Halsafjorden med sentralt tårn på tension leg platform (TLP). Illustrasjon: Dissing+Weitling/AMC

AMC har utarbeidet forprosjekt av fire krysningsalternativer over Sulafjorden i Møre og Romsdal og ett alternativ over Halsafjorden på grensen til Trøndelag, på oppdrag fra Statens Vegvesen.

– Det er gjort et meget godt arbeid i utredningen av disse fem krysningsalternativene, og på relativt kort tid er alle konseptene utviklet til et høyt nivå. Nå blir det interessant å følge prosjektene videre, og å bidra til å videreutvikle de mest aktuelle krysningsalternativene. Nok en gang ser vi at å kombinere internasjonal og nasjonal spisskompekompetanse på hengebruer, offshorekonstruksjoner og andre bruprosjekter bærer frukter, og gir verdi for prosjektet og kunden, sier Erik Sundet, avdelingssjef for bruer, tunneler og geofag i COWI.

Sulafjorden er mellom 3 og 4,5 km bred i de foreslåtte krysningskorridorene og omtrent 450 meter dyp. Halsafjorden er rundt 2 km bred i området hvor kryssingen er foreslått og nærmere 500 meter dyp.

Grensesprengende konsepter

Blant de utredede løsningene er en hengebru med det lengste bruspennet i verden på hele 2710 meter. De øvrige krysningsalternativene består av flerspenns hengebruer som kombinerer bru- og offshoreteknologi på en banebrytende måte. Begge fjordkrysningene er tilknyttet ferjefri E39 i Møre og Romsdal.

– Vi er veldig fornøyde med å få muligheten til å benytte vårt sterke fagmiljø til å utvikle teknisk gjennomførbare løsninger på slike grensesprengende konsepter. Både lengden på bruene og dybden i fjorden har utfordret oss og dette har vært et veldig lærerikt og utviklende prosjekt som vi gleder oss til å følge videre, sier Gunnar Egset, avdelingsleder for samferdselskonstruksjoner i Multiconsult.

Ketil Aas-Jakobsen og Svein Erik Jakobsen, prosjektledere i Aas-Jakobsen, sier de særlig får bruk for kompetansen på slanke dynamiske konstruksjoner som er utsatt for miljølaster i prosjektet. I tillegg ble arbeid med bærekraft tidlig iverksatt med identifisering av utfordringer knyttet til miljøpåvirkning og mulige løsninger og forbedringstiltak i de aktuelle områdene. Gruppen har også undersøkt reduksjon av CO₂-avtrykk ved materialbruk.

– Sammen med sterke offshoremiljøer greier vi å vise at norsk offshoreteknologi fint kan integreres i fjordkryssinger i Norge og internasjonalt. Spesielt interessant var det å inkludere bærekraft på en helhetlig måte. Vi synes det er positivt og givende at dette er en del av prosjektbestillingen, selv i et prosjekt med så fokus på konstruksjoner, sier Ketil Aas-Jakobsen.

Statens Vegvesen har lagt frem de ulike brukonseptene under lokale informasjonsmøter i regionen.

– De grundige tekniske gjennomførbarhetsutredningene utført av arbeidsfellesskapene tar vi med oss videre i beslutningsgrunnlaget for valg av brukonsept for de to fjordene, sier Jørn Arve Hasselø, prosjektleder for fjordkryssingsprosjektene Halsafjorden og Sulafjorden i Statens Vegvesen.

Arbeidsfellesskapet presenterte følgende løsninger for de to fjordene:

  • Hengebru i ett spenn i korridor 1 over Sulafjorden
  • Hengebru i to spenn i korridor 1 over Sulafjorden med sentralt tårn på gravity-based structure (GBS)
  • Hengebru i to spenn i korridor 2 over Sulafjorden med sentralt tårn på gravity-based structure (GBS)
  • Hengebru i tre spenn i korridor 2 over Sulafjorden med to tårn på tension leg platform (TLP)
  • Hengebru i to spenn over Halsafjorden med sentralt tårn på tension leg platform (TLP)

AMC har knyttet til seg spesialkompetanse gjennom underleverandørene Aker Solutions, Moss Maritime, Entail, NGI, Safetec, Dissing + Weitling og Plan Arkitekter.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Hengebru i to spenn over Halsafjorden med sentralt tårn på tension leg platform (TLP). Illustrasjon: Dissing+Weitling/AMC
Hengebru i to spenn over Halsafjorden med sentralt tårn på tension leg platform (TLP). Illustrasjon: Dissing+Weitling/AMC
Last ned bilde
Hengebru i to spenn i korridor 1 over Sulafjorden med sentralt tårn på gravity-based structure (GBS) Illustrasjon: Dissing+Weitling/AMC
Hengebru i to spenn i korridor 1 over Sulafjorden med sentralt tårn på gravity-based structure (GBS) Illustrasjon: Dissing+Weitling/AMC
Last ned bilde
Hengebru i ett spenn i korridor 1 over Sulafjorden. Illustrasjon: Dissing+Weitling/AMC
Hengebru i ett spenn i korridor 1 over Sulafjorden. Illustrasjon: Dissing+Weitling/AMC
Last ned bilde
Hengebru i to spenn i korridor 2 over Sulafjorden med sentralt tårn på gravity-based structure (GBS) Illustrasjon: Dissing+Weitling/AMC
Hengebru i to spenn i korridor 2 over Sulafjorden med sentralt tårn på gravity-based structure (GBS) Illustrasjon: Dissing+Weitling/AMC
Last ned bilde
Hengebru i tre spenn i korridor 2 over Sulafjorden med to tårn på tension leg platform (TLP). Illustrasjon: Dissing+Weitling/AMC
Hengebru i tre spenn i korridor 2 over Sulafjorden med to tårn på tension leg platform (TLP). Illustrasjon: Dissing+Weitling/AMC
Last ned bilde

Om COWI AS

COWI AS
COWI AS
Postboks 6412 Etterstad
0605 Oslo

http://www.cowi.no

COWI er et av Norges ledende rådgivende ingeniørselskap innen rådgivning og prosjektering knyttet til bygninger, samferdsel, industri, energi, miljø og vann. 

Følg pressemeldinger fra COWI AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra COWI AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra COWI AS

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom