Presenterer ny rapport: Omfang av penge- og dataspillproblemer i Norge

Tirsdag 19. mai kl. 10.00 legger professor Ståle Pallesen ved Institutt for samfunnspsykologi ved Universitetet i Bergen (UiB) frem rapporten «Omfang av penge- og dataspillproblemer i Norge 2019».

I et webinar som er åpent for norsk presse vil Pallesen presentere nye funn rundt utbredelsen av penge- og dataspillproblemer i befolkningen, og hva dette henger sammen med. Helt nye funn om såkalte lootbokser vil også bli lagt frem.

Over 9000 personer i alderen 16 til 74 år har deltatt i undersøkelsen som ligger til grunn for rapporten. Den er utarbeidet av Ståle Pallesen, Rune Aune Mentzoni, Torbjørn Torsheim, Eilin Brevik, Helge Molde og Arne Magnus Morken, på oppdrag fra Lotteritilsynet. Tilsvarende undersøkelser ble gjort i 2015 og 2013.

Fra Lotteritilsynet stiller direktør Atle Hamar, avdelingsdirektør Henrik Nordal og seniorrådgiver Lars Petter Degnepoll i webinaret. Disse vil kommentere funn på pengespillområdet.

De som skulle ønske å gjøre et intervju med en eller flere av de involverte i etterkant av webinaret kan i forkant kontakte kommunikasjonsrådgiver Eirin Aardal i Lotteri- og stiftelsestilsynet, på telefon 975 17 540 eller e-post Eirin.Aardal@lottstift.no.

Du deltar på webinaret ved å klikke på denne lenken.

Påkoblingstips:

• Klikk på lenke over
  • Det åpner seg et vindu der du må velge om du vil åpne Teams i nettleser eller i app. Har du ikke Teams fra før, kan du velge nettleser.
  • Du blir bedt om vente til webinaret starter.

Ressurser:

• Når du er inne, kan du laste ned rapport og presentasjoner i pdf ved å klikke på lenke til vår nettside.
  • Send spørsmål eller kommentarer til oss ved å klikke på meldings-ikon nede i venstre hjørne. Vi tar en svarrunde mot slutten.
  • Andre vil ikke kunne se dine spørsmål eller meldinger til oss underveis i webinaret.
  • Du vil kunne se webinaret i etterkant via våre nettsider.

Tekniske utfordringer som kan oppstå:

• Om bildet henger, kan du oppdatere nettsiden med tasten F5, eller egen knapp for oppdatering.

• Om det ikke fungerer, prøv en annen nettleser (gjerne Google Chrome eller Microsoft Edge) og/eller lukk andre programmer du måtte ha oppe. Du kan også prøve et annet nettverk.

• Om du har problemer med lyd, så gå til innstillinger og velg lydenhet og nivå på volum.

Eirin Aardal, kommunikasjonsrådgiver i Lotteri- og stiftelsestilsynet. Tlf: 975 17 540, e-post: Eirin.Aardal@lottstift.no