Premiere på filmen «Gammel og skeiv»

Nå kommer filmen om eldre skeive. De av oss som for 50 år siden ble oppfattet som kriminelle avvikere, blir nå seniorer i et mer åpent samfunn. Det er klart for premiere 24. juni under Oslo Pride.

–  I møte med helsevesenet er det viktig for meg at de forstår at jeg er en ganske normal person, på min måte, sier Birna Rørslett i filmen.

I dokumentarfilmen «Gammel og skeiv» møter vi tre voksne, skeive par. Britt Lie og Solvår Foss som bor på Kampen Omsorg+, Axel Horn og Svein Hagesæter er godt voksne bønder, som vi møter igjen etter et innslag i NRK-programmet Sosialkanalen (1989) og Birna Rørslett (Forbundet for transpersoner i Norge - FTPN) og Ruth Eckhoff deler sine historier.

I den nye filmen får vi innblikk i parenes livsfortellinger og kjærlighetshistorier. Vi får høre om identitetsutvikling, erfaringer med stigmatisering som skeive opplever, og tanker om å bli gammel i et samfunn der det fortsatt finnes negative holdninger til både eldre og skeive.

Positivt bidrag

– De (helsearbeidere) skal glemme hva slags forestillinger de har, de skal være åpne og nysgjerrige på hva dette er for noen ting, og tenke at jeg innerst inne er som alle andre, sier Rørslett i filmen, og understreker mye av hensikten med den.

– Målet med «Gammel og skeiv» er å skape forståelse for og øke kompetansen om skeive livsløpserfaringer, blant annet i eldreomsorgen, sier Janne Bromseth i Skeiv kunnskap, FRI Oslo Viken.

Bromseth sier filmen framfor alt viser eksempler på «beste praksis» når det gjelder tiltak for eldre skeive, som en inspirasjon til inkluderende og normbevisst helse- og omsorgsarbeid.

Regnbuetreff - viktig tiltak

Filmen viser at sosiale tiltak for å motvirke ensomhet er viktig for å bidra til bedre helse og livskvalitet blant skeive eldre. Filmen viser fellesskapet i «Regnbuetreff» - et samlingssted for skeive i alderen 50+, et treff i Oslo som FRI og Kirkens Bymisjon har tilrettelagt i samarbeid siden 2016.

–Vi ser at det er spesielt viktig for folk å møtes i senioralder, for å oppleve åpenhet, trivsel og å kunne dele felles erfaringer og utfordringer. Dette er vesentlig forebygging for god helse, sier virksomhetsleder i Kirkens Bymisjon Sol Gangsaas, som også deltar i filmen.

Filmen om skeiv aldring er et samarbeidsprosjekt mellom FRI Oslo Viken, Kirkens Bymisjon og Zacapa Film, med støtte fra Stiftelsen Dam.

Visning
«Gammel og skeiv» blir første gang vist under Oslo Pride.

Sted: Pride House/Mela-huset i Mariboesgt 8, torsdag 24.6. kl. 18 - 19.30

Pressen er velkommen til å være til stede.
Forhåndsvarsel meldes til: Petter Ruud-Johansen, 45000641, petter@friosloviken.no

Etter filmen blir det panelsamtale med flere av deltakere i filmen, representanter fra FRI Oslo Viken, Kirkens Bymisjon og Zacapa film.  Alle er tilgjengelig for pressen i etterkant.

Kontakter for presse:

Kirkens Bymisjon: Virksomhetsleder Sol Gangsaas: 40450342; sol.gangsaas@bymisjon.no

FRI Oslo Viken: Janne Bromseth, 94094690;  janne@friosloviken.no, eller Petter Ruud-Johansen, 45000641, petter@friosloviken.no

Om Kirkens Bymisjon

Kirkens Bymisjon
Tollbugata 3

404 30 909http://www.kirkensbymisjon.no

Kirkens Bymisjon er en ideell organisasjon som arbeider i byer over hele Norge, blant mennesker som strever med hverdagen på ulike måter. Vår visjon er at mennesker i byen skal erfare respekt, rettferdighet og omsorg. Kirkens Bymisjon vil påpeke og motvirke årsaker til at urett oppstår, avdekke krenkelser, gi hjelp og lindre nød. Kirkens Bymisjon har røtter tilbake til 1855. I dag er vi en ideell aktør som blant annet driver innen eldreomsorg, barnevern, rusomsorg og arbeidsmarkedstiltak. I tillegg til våre gatenære tiltak.

Følg pressemeldinger fra Kirkens Bymisjon

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kirkens Bymisjon på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kirkens Bymisjon