Praxair venter bedring av CO2-leveransene i neste uke

(Oslo, 26. juni, 2018) På grunn av svært begrenset tilgang på flytende CO2 i Nord-Europa har Praxair Norge AS (Praxair Norge) valgt å prioritere leveranser til kunder som ivaretar liv, helse, dyrevelferd og sikkerhet. Forsyningen til vannverk og andre kunder som driver virksomhet som er viktig for folkehelsen vil bli opprettholdt.

- Vi har vært i en vanskelig leveransesituasjon av flytende CO2 over hele Nord-Europa, og vi beklager sterkt de ulempene det medfører. Flere forsyningskilder har blitt rammet av tekniske problemer og uventede vanskeligheter, samtidig som det varme været har medført en betydelig økt CO2-etterspørsel. Vi prioriterer derfor leveransene som ivaretar liv, helse, dyrevelferd og sikkerhet, og det er satt inn store ressurser for å løse situasjonen. Vi har hele tiden klart å opprettholde tilstrekkelig levering til vannverk og andre kunder som er avgjørende for folkehelsen og er sikre på at vi skal klare det også fremover, sier Sigurd Haukeli, administrerende direktør i Praxair Norge.

Produksjonsstans i Porsgrunn

Praxair Norge produserer flytende CO2 ved sin fabrikk i Porsgrunn basert på CO2 gassformCO2-gassen er et biprodukt fra produksjonen av ammoniakk ved Yaras ammoniakkfabriki PorsgrunnYara benytter ammoniakken som råvare veproduksjonen av gjødsel ved sin gjødselfabrikk i PorsgrunnPå grunn av periodisk vedlikeholdsbehov stenger hvert år flere avammoniakkfabrikkene i Europa i april til juni, noe som kan gjørforsommeren til en utfordrende periode for CO2-tilgangen. I år har imidlertid situasjonen tilspisset seg ytterligere da flere forsyningskilder i Europa uventet falt ut på grunn av tekniske problemer, ekstraordinært vedlikeholdsbehov og forlengelser av såkalt planlagte revisjonsstans.

Situasjonen ble forverret da Yara 17. juni meldte at de på grunn av tekniske problemer måtte stoppe ammoniakkanlegget for reparasjon. Praxair Norges produksjon av flytende CO2 ved fabrikkei Porsgrunn stoppet dermed også opp.

Bedring til uken

- Alle tilgjengelige ressurser er satt inn i reparasjonsarbeidet, og det er håp om at CO2-produksjonen kan starte opp 12. juli, selv om det er usikkerhet knyttet til dette. I mellomtiden jobber Praxair med å sikre leveranser av flytende CO2 fra andre kilder, men må prioritere den tilgjengelige CO2-en til kundene med førsteprioritet da det er mangel på CO2 over hele Europa, sier Haukeli, og fortsetter:

To større CO2-fabrikker i Nord-England er nå i en oppstartsfase etter å ha vært stengt en periode. Hvis oppstarten går som planlagt, vil det bli enklere å skaffe gass ved skipninger til Norge utover i juli måned. Det vil i så fall bidra til å avdempe den mest kritiske situasjonen i NorgeForutsatt at CO2-fabrikken i Porsgrunn også kan starte produksjonen i midten av julivil det gå mot en normalisering av situasjonen. I mellomtiden er vi i tett dialog med kundene for å holde dem oppdatert om forsyningssituasjonen og den løpende prioriteringen. Vi vil uansett klare å opprettholde levering til Oslo vannverk og andre kunder som er kritiske for folkehelsen.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt

Stine Gallagher, markedskonsulent, +47 486 06 417/stine_gallagher@praxair.com